De openingsfase van de race verliep relatief kalm. Pas na iets meer dan twee uur kwam de eerste full course yellow vanwege de #11 LMP2 die in de bandenstapel van de tweede Horseshoe stond. Dat bracht het veld weer bij elkaar, maar resulteerde in sommige gevallen ook in flink wat positieverschuivingen tijdens de pitstopreeks. Zo lag de #93 Acura ARX-06 GTP van onder meer aan de leiding, maar kwam het in de pitstraat vast te staan en sloot het als negende weer aan. had daarvoor de touwtjes sterk in handen. De polesitter bleef in de eerste twee stints vrijwel foutloos, totdat hij de afstand tot zijn pitbox verkeerd leek in te schatten en de #24 BMW M Team RLL met een lichte tik tegen de pitmuur parkeerde. Het ging toen van kwaad tot erger, want dat team kreeg een drive-through omdat er tijdens de pitstop al werd bijgetankt terwijl de auto niet op de grond stond.
Voor de #57 Winward Racing Mercedes-AMG GT3 ging het toen goed, want de auto van onder meer lag na die stints aan de leiding. Bij de herstart na de eerste FCY vielen zij echter hard terug door problemen met het gaspedaal. Daardoor liepen zij een flinke achterstand op, maar halverwege de race doen zij nog mee en liggen zij op de zestiende plaats in de klasse. Na iets meer dan vier uur racen volgde de tweede FCY, wat geen goed nieuws was voor Van der Zande: de #93 MSR Acura stond stil met achter het stuur. De achterwielophanging was plots afgebroken en er moest dus het een en ander vervangen worden in de garage. Daardoor liepen zij veertig ronden achterstand op en beschouwen zij deze race vooral als een testsessie.
In het achtste uur werd de race weer flink op zijn kop gezet. Na de vierde FCY van de dag ging het fout voor de #40 Cadillac met achter het stuur. Hij zat in gevecht met de #60 MSR Acura van , maar de Zwitserse coureurs leek op zichzelf te spinnen in bocht 2, waarbij hij de muur op de exit raakte voordat hij weer terug de baan op spinde. in de #73 Pratt Miller LMP2 kon de Cadillac niet ontwijken en chaos ontvouwde zich. De #2 was betrokken bij het incident en stapte zelfs uit, wat einde race betekende. Ook de #8 Tower Motorsport LMP2 van onder meer was betrokken en liep schade op. In het GTD-veld waren er ook enkele pechvogels: de #48 Paul Miller BMW, #77 AO Racing Porsche en #9 Pfaff Lamborghini konden de chaos niet ontwijken en liepen schade op. Het was meteen einde race voor de #40 WTR Cadillac.
Straf voor Frijns
Niet alleen crashes, ook enkele stevige straffen hebben het veld sindsdien flink overhoop gegooid. Zo moest de #25 BMW M Team RLL van een stop/go-penalty van maar liefst drie minuten en twaalf seconden – ruim twee ronden voor GTP’s dus – inlossen omdat het zich op onjuiste wijze van een ronde achterstand had ontdaan. Ook de #4 by Pratt Miller van Nicky Catsburg moest een drive-through inlossen vanwege een fout in de pitstraat.
Halverwege de race had Porsche de touwtjes in handen met de #7 en #6 PPM. volgde op de derde plaats in de #60 Acura. De #85 JDC-Miller MotorSports Porsche 963 van lag toen op de zesde plaats, voor de #25 BMW van Frijns. Beide hadden toen enkele ronden achterstand, maar elke FCY biedt weer een kans om die achterstand weg te poetsen. Dat laatste belooft wel een grotere uitdaging te worden voor de #93 Acura van Van der Zande: zij hebben na twaalf uur racen nog altijd een achterstand van 38 ronden.
In de LMP2-klasse ging in de #22 United Autosports na twaalf uur racen aan de leiding, voor de #43 en #99 AO Racing. Van Uitert lag toen op de vierde plaats in de #8 Tower Motorsport, in de ronde van de leider. In de GTD Pro-klasse was de #1 BMW M4 GT3 EVO naar de leiding gegaan, voor de #77 AO Racing Porsche en #65 Ford . Nicky Catsburg lag toen op de achtste plaats in de klasse, maar dat team is inmiddels gestegen door de FCY’s en ligt nog in de ronde van de leider. had in de GTD-klasse de koppositie in handen. De #120 Porsche lag voor de #96 BMW en #70 Inception Racing Ferrari 296 GT3.
In dit artikel
Laurens Stade
IMSA
Wees als eerste op de hoogte en schrijf je in voor e-mail updates met realtime nieuws over deze onderwerpen
Schrijf je in voor nieuwsupdates