De komst van een Touring-uitvoering van de extreemste 3-serie was voor velen al heugelijk nieuws. Nu krijgt dat model een nóg extremere variant. Dit is de BMW M3 Touring als CS. Voor die twee letters betaal je ruim 52.000 euro extra.
kost in Nederland minimaal 161.000 euro. De CS is te krijgen vanaf 213.041 euro.
BMW M3 CS Touring
Natuurlijk betaal je bij de BMW M3 Touring niet enkel voor de letters CS meer dan 50 mille. Voor het geld krijgt de station betere prestaties. Om te beginnen levert de 3,0-liter zes-in-lijn nu geen 530 maar 550 pk. Het aantal Nm’s koppel blijft met 650 hetzelfde.
Het motorblok draait meer vermogen doordat de twee turbo’s meer lucht in de motor pompen, tot 2,1 bar, en door andere softwarematige aanpassingen. Hierdoor sprint het kanon in 3,5 seconden van 0 naar 100 km/h, 0,1 seconde sneller dan de niet-CS. De topsnelheid ligt optioneel op 300 km/h.
Niet alleen maar meer vermogen
Naast meer vermogen heeft de BMW M3 Touring als CS ook andere motorsteunen, een nieuw uitlaatsysteem met titanium achterdemper, een aluminium veerpootbrug en gesmede wielen (19 of 20 inch).




Om nog wat gewicht te besparen zijn de middenarmsteun en de gescheiden klimaatcontrole verwijderd en hebben de Duitsers onderdelen als de motorkap, splitters, luchtgeleiders, spiegelkappen en diffusor vervaardigd van met koolstofvezel versterkte kunststof, genaamd CFRP. Samen met de koolstofvezel-kuipstoelen en -stuurinleg wordt 15 kg bespaard.








Je kan de BMW M3 CS Touring nog lichter maken door de optionele koolstofkeramische remmen aan te vinken. Daarbij zal de Touring dan nog sneller remmen. Tenminste, als de grote schijven warm zijn.
Wil je op de hoogte blijven van een rijtest met de nieuwe M3 CS Touring? Abonneer je dan op .