Acosta naar VR46? Teambaas Salucci reageert op geruchten

KTM gaat gebukt onder grote financiële problemen en hoewel het MotoGP-programma voor 2025 niet in gevaar is, is niet uitgesloten dat het merk in 2026 de stekker uit dat project trekt. Als dat gebeurt, is een van de slachtoffers. De Spanjaard ligt in ieder geval tot en met 2026 vast bij de Oostenrijkse fabrikant, maar lijkt weinig goede opties te hebben als hij na het huidige seizoen onverhoopt op zoek moet naar een nieuw zitje. De meeste fabrieksteams hebben voor 2026 al twee rijders gecontracteerd, zoals bijvoorbeeld geldt bij Ducati. De beste resterende optie is dan om bij een van de satellietteams van het Italiaanse merk aan de slag te gaan.

Zo heeft voor 2026 wel een plekje vrij. Italiaanse media meldden al dat er gesprekken zijn geweest tussen en Acosta over een overstap. Die zouden hebben plaatsgevonden tijdens de 100 km dei Campioni, het evenement dat de zevenvoudig MotoGP-kampioen jaarlijks organiseert op zijn eigen ranch in Tavullia. Een overstap lijkt vooralsnog echter niet aan de orde, zo blijkt uit de woorden van VR46-teambaas Alessio Salucci. “Allereerst baal ik van het verhaal rond KTM, want we hebben een heel goede relatie”, vertelde de rechterhand van Rossi, die sinds 2022 aan het roer van het MotoGP-team staat. 

“Onze relatie begon in 2014 in de Moto3 met Stefan Pierer, Pit Beirer, de gehele directie en het management van KTM. Ik baal echt van dit verhaal, maar helaas is het zoals het is. En wat betreft Acosta: hij is een fantastische rijder. Hij is momenteel misschien wel het grootste talent in de MotoGP, maar het is nu nog te vroeg om hierover te praten. Eerlijk gezegd heb ik ook nooit serieus gesproken over Acosta in ons team.”

Een van de redenen dat Salucci nog niet bezig is met de mogelijke komst van Acosta, is het feit dat het team komt versterken in 2025. De Italiaan werd ooit de eerste rijder in de VR46 Riders Academy, maar reed tot dusver nog nooit voor VR46 in de MotoGP. Opvallend genoeg tekende de Italiaan met Braziliaanse roots een contract dat alleen voor 2025 geldt, maar de renstal gaat stiekem al uit van een meerjarenplan. “In mijn hoofd beginnen we in 2025 aan het project met Franco en ik hoop dat hij nog vele jaren blijft”, verklaarde Salucci, die Morbidelli op één voorwaarde wel wil laten vertrekken na 2025: “Als je de kans hebt om in 2026 of 2027 naar een fabrieksteam te gaan, dan ben is hij vrij om te gaan.”

Daarnaast heeft VR46 nog altijd het eigen opleidingsprogramma. Momenteel is Celestino Vietti het uithangbord daarvan in de Moto2, waarin hij dit jaar voor het vijfde jaar op rij actief is. De droom van VR46 is om de Italiaan op termijn door te laten stromen naar de MotoGP, maar gaat dat in 2026 al gebeuren? “Het is nu nog te vroeg om daarover te praten, want in de afgelopen twee seizoenen had hij veel problemen en crashte hij veel. Hij was veel geblesseerd, vooral vorig jaar”, aldus Salucci. “Hij moet nu een heel goed seizoen draaien met de Boscoscuro en daarna zullen we zien. Nu moet Celestino zich gewoon focussen op de Moto2.”

Lees meer:

In dit artikel

Bjorn Smit

MotoGP

Pedro Acosta

VR46 Racing Team

Wees als eerste op de hoogte en schrijf je in voor e-mail updates met realtime nieuws over deze onderwerpen

Plaats een kenteken review

Plaats een reactie