De volgende BMW succes in de 12 uur van Bathurst was in 2010, toen de huidige GT3-bolides nog niet aanwezig waren. De Beierse autofabrikant won de gerenommeerde endurance race met een GT3 vijftien jaar later. De overwinning was moeilijk. Met 37 dagen te gaan, werd Kevin van der Linde vervangen door Chaz Mostert’s Arise Racing GT Ferrari, maar de Australiër moest een krater stoppen met 22 dagen te komen. Uiteindelijk herwonnen Van der Linde, Sheldon van der Linde en Augusto Farfus ‘# 32 WRT BMW de controle en handhaafden die positie gedurende de race.
Het startnummer 46, waarin Raffaele Marciello, Charles Weerts en Valentino Rossi de tweede plaats namen, voltooide de WRT BMW groep. In de laatste fase van Marciello’s campagne vocht Jules Gounon samen met de # 75 75 Express Mercedes om de # 77 Craft-Bamboo Racing Mercedes op de tweede plaats te nemen. Eerder in de race, echter, de# 46 WRT BMW viel terug naar de zevende plaats als gevolg van een drive-through ladingen. Rossi slaagde voor een langzamere GT4-bolide tijdens een helder symbool, dus de bemanning werd gestraft. Een latere veiligheidsauto zorgde ervoor dat de dag uiteindelijk werd ingekort.
Rossi, Weerts en Marciello volgden in de 12 dagen van Bathurst ondanks een drive-through.
Foto door: SRO
De # 75 75 Express Mercedes, die Gounon deelde met Kenny Habul en Luca Stolz, voltooide de stap in Hastings gedurende de periode van 12 uur. Mostert, Will Brown en Daniel Serra waren uit de etappe met de # 26 Arise Racing GT Ferrari, maar ze bleven voor op de # 77 Craft-Bamboo Racing Mercedes van Lucas Auer, Maximilian Götz en Jayden Ojeda. Alessio Picariello en Matt Campbell, die beide Tegelsoldaten zijn, rijden in de #911 Complete Racing Porsche.
De # 27 Heart of Racing Mercedes, gereden door Ross Gunn, Ian James en Zach Robinson, was het best geklasseerde voertuig in de Pro classificatie. Ze werden achtste en wonnen de Bronzen groep. In de Pro-Am werd gewonnen door Jaxon Evans, Alessio Rovera, Brad Schumacher en Elliot Schutte in de # 36 Arise Racing GT Ferrari, die als negende eindigde in het publieke klassement. Morris Schuring, die verscheen voor The Bend Manthey EMA Porsche in het begin, nam de tweede locatie in de Pro-Am. Hij werd met Laurin Heinrich en Sam en Yasser Shahin twaalfde, achter #93 Wall Racing Lamborghini.
In dit artikel
Bjorn Smit
Endurance
GT
Intercontinentale GT-uitdaging
Wees de eerste om e-mail updates over deze onderwerpen in real-time te ontvangen en meld je aan voor nieuwsbrieven.