BMW op pole voor 24 uur van Daytona, Van der Zande tweede

Voor de teams en coureurs was het even wennen, want na vier jaar werd de kwalificatie voor de 24 uur van Daytona niet tijdens het Roar before the 24-weekend verreden, maar op de donderdag ervoor. De teams hebben afgelopen weekend wel al genoeg testsessies kunnen afwerken om zich voor te bereiden, evenals de eerste vrije training die aan de kwalificatie voorafging. De topklasse, de GTP, meldde zich als laatste van de vier klassen op de baan voor de kwalificatie met een duur van een kwartier. 

Het twaalfkoppige veld zocht om 21.25 uur Nederlandse tijd, toen het 15.25 uur was in Daytona, de baan op. Door de lage temperaturen begonnen de coureurs nog niet direct met de jacht op snelle rondetijden. Geen van de drie Nederlanders in de GTP-klasse – , en – nam plaats achter het stuur tijdens deze sessie. Het was ook een sessie die niet op gang wilde komen, want met 10 minuten en 10 seconden te gaan werd de rode vlag gezwaaid omdat de #25 BMW M Team RLL met Sheldon van der Linde achter het stuur was stilgevallen richting bocht 6. Zo begon de kwalificatie dramatisch voor het team van Frijns, wetende dat dit einde kwalificatie was voor het team.

Bovendien hadden de andere GTP-teams nog geen rondetijd genoteerd, omdat zij nog altijd bezig waren met het opwarmen van de banden. Met iets minder dan zes minuten op de klok te gaan – de klok werd niet stilgezet tijdens de rode vlag – werd de groene vlag weer gezwaaid maar werd elke ronde nu cruciaal en was er weinig tijd om de banden echt op te warmen. was in de #7 met minder dan twee minuten te gaan de eerste met een rondetijd: 1.38.477. had op dat moment de tweede tijd in handen in de #63 Lamborghini SC63. Dit waren echter rondetijden die in de buurt van de snelste LMP2’s kwamen en dus kwamen er nog veel verbeteringen aan in de slotfase.

snelde in de #60 Acura naar 1.34.432 en was een tiende sneller dan in de #24 BMW M Team RLL. De Belg sloeg echter terug met een rondetijd van 1.33.895 en profiteerde van een bijzonder duel tussen Blomqvist en Bortolotti, die om baanpositie streden maar zo allebei hun laatste ronde konden afschrijven. zette de #93 MSR Acura van onder meer Van der Zande op de tweede plek: 1.34.186. Nasr eindigde uiteindelijk op de derde plek. Het team van Van der Helm, de #85 JDC-Miller Motorsports Porsche 963, werd vijfde dankzij . Frijns’ team zal van de laatste plaats moeten komen op zaterdag.

Renger van der Zande zal zaterdag van P2 starten in de #93 MSR Acura.

Foto door: Andreas Beil

Team Van Uitert laatste, Hyett veroorzaakt rode vlag

De enige klasse die het verplicht stelde om met de Bronze-coureur deel te nemen aan de kwalificatie: de LMP2. De twaalf auto’s van deze prototypeklasse meldden zich om 21.00 uur Nederlandse tijd op de baan in de strijd om pole-position. In de openingsfase was in de #4 CrowdStrike Racing by APR de snelste met een rondetijd van 1.41.275, maar het kon duidelijk nog wat sneller. nam in de #11 die toppositie namelijk over: 1.40.104. Hij was negen honderdsten sneller dan Kurtz maar ook hij zag die snelste rondetijd naar een concurrent gaan. 

oogde zeer sterk in de #99 AO Racing, bekend als ‘Spike’, en ging naar 1.39.600, maar kon slechts even genieten van die P1. deed er echter een schepje bovenop door naar 1.39.000 te rijden en de #52  naar voorlopige pole-position te rijden.  was nog sneller in de #22 : 1.38.690. Hij verwees Keating naar de tweede plek, Hyett eindigde op de derde plek maar mocht die niet houden. Hij veroorzaakte namelijk een rode vlag in de slotfase van de sessie door een spin in bocht 1, waardoor hij zijn twee snelste ronden moest inleveren en naar P6 zakte. promoveerde in de #2 United Autosports naar de derde plaats.  moest van de zijlijn toekijken hoe teamgenoot de kwalificatie zou afwerken. Hij kwam in de #8 Tower Motorsports echter niet verder dan de twaalfde en laatste tijd, op 2,568 seconden van de polesitters.

#22 United Autosports USA, ORECA LMP2 07: Daniel Goldburg, Paul Di Resta, James Allen, Rasmus Lindh

Foto door: James Gilbert – Motorsport Images

Ford floreert in GTD Pro

De omstandigheden waren niet optimaal voor de GTD Pro-klasse. Het was nog altijd koel, maar er waren hier en daar ook wat druppels te vinden. Echt nat werd het niet, maar bevorderlijk voor het gripniveau was het ook niet. was met 1.47.473 even de snelste in de #81  Ferrari 296 GT3, maar verbeterde niet veel later naar 1.46.858. nam de koppositie echter over in de #48 BMW M4 GT3 EVO: 1.46.005. Dat leek genoeg voor pole, maar  dook er in de #65 Ford Ford Mustang GT3 onderdoor: 1.45.871. Niet veel later was teamgenoot  in de #64 Ford de nummer één om er een Ford 1-2 van te maken: 1.45.810. Rockenfeller had de smaak te pakken en versnelde zelfs naar 1.45.523. 

Die tijd zou niet meer verbeterd worden en dus zal Ford vanaf de plaatsen één en twee starten. Harper wist de #48 BMW op de derde plaats te houden. Nicky Catsburg zag toe hoe teamgenoot de #4  by Pratt Miller Z06 GT3.R naar de zesde tijd in de GTD Pro-klasse stuurde.

#64 Ford Multimatic Motorsports Ford Mustang GT3: Mike Rockenfeller, Sebastian Priaulx, Austin Cindric

Foto door: Andreas Beil

Goede uitgangspositie voor Dontje

Om 20.10 uur Nederlandse tijd mochten de GTD’s de kwalificatie aftrappen op de Daytona International Speedway. De 22 auto’s gingen onder relatief koele omstandigheden de baan op, het was toen slechts 10 graden met asfalttemperaturen van 18 graden.  was een van de eerste coureurs met een rondetijd, al was dat nog ruim langzamer dan de poletijd van vorig jaar: 1.51.361. De rondetijden zakten echter snel, want klokte niet veel later een 1.47.476 in de #021 Triarsi Competizione Ferrari 296 GT3.

Na vijftien minuten was het echter Skeer in de #120 Porsche 911 GT3 R die de pole-position in de GTD-klasse wist veilig te stellen dankzij een rondetijd van 1.46.634. Het team van , de #57 Winward Racing Mercedes-AMG GT3, zal de race vanaf de tweede plek aanvangen.  nam daar de kwalificatie voor zijn rekening en kwam 18 duizendsten tekort voor pole. Dontje wist de race al twee keer te winnen in deze klasse.  werd derde in de #45 Lamborghini Huracan GT3 EVO2. 

#120 Wright Motorsports Porsche 911 GT3 R (992): Adam Adelson, Elliott Skeer, Tom Sargent, Ayhancan Guven

Foto door: Andreas Beil

De 24 uur van Daytona gaat zaterdag 25 januari rond 19.40 uur Nederlandse tijd van start en is live te volgen via Ziggo Sport 3 – waar een betaald abonnement voor vereist is – en delen ervan zullen op het open kanaal van Ziggo Sport uitgezonden worden. Ook is de race via IMSA.tv live te volgen met Engelstalig commentaar.

Uitslag kwalificatie 24 uur van Daytona

In dit artikel

Laurens Stade

IMSA

Wees als eerste op de hoogte en schrijf je in voor e-mail updates met realtime nieuws over deze onderwerpen

Plaats een kenteken review

Plaats een reactie