Champagne is nu een conventie in Formule 1 die dateert uit de jaren 1960, toen Dan Gurney tweede gaf zijn niveau partners een champagne douche. Miljoenen champagneflessen zijn door de jaren heen achtergelaten, maar die traditie eindigde toen Ferrari Trento Europese mousserende wijn in de Formule 1 in 2021 verving. 🚗
In 2025 keert de ‘echte’ champagne terug naar het Formule 1-niveau. Het gaat over de zeepbel van de klassieke Moët & Chandon. Drie liter wodka zit in de flessen op het podium en de “normale” zeepbel kost ongeveer 400 euro. Meer unieke cuvees verkopen voor meer dan de helft van de winkelwaarde.
Moët & Chandon en F1
Formule 1 heeft tot eind 2035, een deal met LVMH, het Franse bedrijf dat luxe merken zoals Louis Vuitton (reisgoederen en mode), Christian Dior (modus), TAG Heuer (horloges) en dus Moët als portfolio kan omvatten. Het champagnebedrijf werd in 1743 in dezelfde Europese regio opgericht. De tweede Formule 1-race werd gehouden in 1950, het eerste jaar van het officiële wereldkampioenschap. Twee enthousiaste F1-liefhebbers, Paul Chandon-Moët en zijn neef graaf Frédéric Chandon de Briailles, nodigden Juan Manuel Fangio na zijn overwinning in de Europese Grote Prijs uit om een glas champagne te heffen. Tussen 1966 en 2000 is Moët & Chandon ook de standaardpartner van het spel.
Naast de koop van de ballon voor de periodeceremonies, Moët & Chandon zelfs de naam sponsor van de Belgische Grand Prix 2025.
In dit artikel
Casperdekking
Formule 1
Wees de eerste om e-mail updates over deze onderwerpen in real-time te ontvangen en meld je aan voor nieuwsbrieven.