Door is het voor de teams steeds belangrijker om een goede reservecoureur achter de hand te hebben. Men is zich ervan bewust dat het niet uitgesloten is dat een van de vaste rijders gedurende het seizoen met 24 races door ziekte niet kan racen. In 2022 verzekerde Nyck de Vries zich met zijn invalbeurt bij Williams in Monza van een racezitje voor het daaropvolgende jaar. Hij verving Alex Albon, die een blindedarmoperatie moest ondergaan. Afgelopen jaar viel Oliver Bearman in Jeddah om eenzelfde reden met succes in bij Ferrari, wat hem een plekje bij Haas opleverde. De Brit viel later in het jaar bij de Amerikaanse formatie in voor Kevin Magnussen, die in Brazilië een stevige griep te pakken had. In Baku reed Bearman ook al in de auto van de Deen, die een race geschorst was vanwege twaalf strafpunten op zijn licentie.
Oliver Bearman, Haas-coureur en mogelijke invaller bij Ferrari.
Foto door: Andy Hone / Motorsport Images
Voor het seizoen 2025 hebben diverse teams hun plannen moeten herzien, aangezien liefst zes rookies zijn gepromoveerd tot vaste rijder. Veel van hen waren aangemerkt als reservecoureur en zouden in het geval van nood instappen. Toch is de trend aan het veranderen. Veel teams zien in dat een ervaren reservecoureur van meerwaarde kan zijn om zo in geval van nood de schade te beperken. Zeker nu de strijd om de wereldtitel tussen minimaal vier teams lijkt te gaan.
Zo staat Zhou Guanyu de afgelopen weken opeens weer aardig in de schijnwerpers. Niet per se omdat hij zo’n onuitwisbare indruk heeft achtergelaten in zijn tijd bij Sauber, maar omdat hij over heel wat Formule 1-ervaring beschikt en een betrouwbare invaller kan zijn. Zeker als een van de vaste reserves andere verplichtingen heeft in bijvoorbeeld IndyCar of WEC.
Hoe is de situatie per team, en wie zijn er aangewezen als reservecoureur en voor de vier rookietrainingen in het seizoen 2025? We maken een rondje langs de velden.
McLaren

Pato O’Ward, McLaren MCL38
Foto door: Steven Tee / Motorsport Images
De constructeurskampioen leunt hevig op Pato O’Ward. De Mexicaan heeft weliswaar nog geen Grand Prix gereden, maar heeft al wel diverse testsessies afgelegd en kent het team dus goed. McLaren zal in principe O’Ward inzetten voor de vier vrijdagtrainingen. Toch moet er een oplossing komen voor het reserverijdersprobleem, want een aardig deel van het seizoen is O’Ward niet beschikbaar vanwege verplichtingen in de IndyCars. Het plan is om een reserverijder ‘te delen’ met andere teams wanneer de nood aan de man is. Een deal met motorenpartner Mercedes, en dus Valtteri Bottas, ligt het meest voor de hand. Een alternatief is nog Will Stevens, die geregeld in de simulator in Woking plaatsneemt.

Antonio Giovinazzi zal niet alle GP’s beschikbaar zijn voor Ferrari.
Foto door: Davide Cavazza
Met het vertrek van Robert Shwartzman, die zijn samenwerking met de Scuderia beëindigde, zijn Arthur Leclerc en Antonio Fuoco gepromoveerd tot belangrijkste rookies. Zij zullen de vrijdagtrainingen onderling verdelen. De rol van reserverijder ligt bij Antonio Giovinazzi. Hij is aanwezig bij alle races die niet clashen met het FIA WEC.
In een scenario zoals Jeddah vorig jaar, toen Bearman op zaterdagochtend in alle vroegte werd opgeroepen, zal Giovinazzi last-minute instappen. Mocht al voorafgaand aan het weekend duidelijk zijn dat er een vervanger nodig is, dan wordt Bearman ingevlogen van Haas. Ferrari sluit echter niet uit dat er nog een rijder met Formule 1-ervaring wordt aangetrokken om te rouleren met Giovinazzi. Zhou is in dat geval een logische oplossing.

Iwasa in actie voor Racing Bulls tijdens de TPC-test op Imola.
Aan rijders geen gebrek binnen de Red Bull-firma. De belangrijkste rookie voor beide teams is Ayumu Iwasa. Hij lijkt zich dan ook op te mogen maken voor een flink aantal vrijdagtrainingen bij de twee formaties. Tegelijkertijd wordt de progressie van jongelingen Pepe Marti en met name Arvid Lindblad (die in augustus 18 jaar wordt) nauw gevolgd. Het valt niet uit te sluiten dat tijdens de seizoensfinale een of beide rookies op vrijdag in actie mogen komen.
Mocht Max Verstappen of Liam Lawson niet in staat zijn om te rijden, dan zal een van de coureurs van Racing Bulls worden doorgeschoven. Yuki Tsunoda is dan gezien zijn ervaring de meest logische optie. Als er bij Racing Bulls een coureur wegvalt, wordt Iwasa ingepast.

Valtteri Bottas, derde rijder bij Mercedes in 2025 en mogelijk ook in te zetten door McLaren.
Foto door: Glenn Dunbar / Motorsport Images
Mercedes heeft bij het ingaan van het nieuwe seizoen de zaakjes het best voor elkaar. De reservecoureur is namelijk de zeer ervaren Valtteri Bottas, die het team door en door kent en zonder problemen kan instappen in het geval van nood. Hoewel niet formeel gecommuniceerd, is het aannemelijk dat hij in uitzonderlijke situaties uitgeleend kan worden aan motorenafnemer McLaren.
De rookierijder voor de vrijdagtrainingen is Frederik Vesti, die al eerder de kans heeft gekregen om kilometers te maken. Mercedes profiteert ook van het feit dat vaste rijder Andrea Kimi Antonelli geen F1-race-ervaring heeft, waardoor zijn vrijdagtrainingen ook meetellen in de rookie-telling. Daardoor hoeft enkel George Russell tweemaal plaats te maken.
Williams/Alpine

Franco Colapinto, Alpine F1 Team
Foto’s door: Alpine
Ondanks wat er her en der geschreven is, heeft Williams de mogelijkheid om Colapinto te gebruiken als een van de vaste rijders wegvalt. Ook nu hij verkast is naar Alpine en zijn toekomst in Frankrijk ligt. Qua rookies zal Williams inzetten op Luke Browning voor de meeste vrijdagtrainingen. Bij Alpine zullen de sessies verdeeld worden tussen Paul Aron en nieuwkomer Ryo Hirakawa.
Aston Martin/Haas/Sauber
Aston Martin bevestigde recentelijk dat Felipe Drugovich beide rollen op zich zal nemen. Hij is de vaste invaller in noodgevallen, en mag gezien zijn beperkte ervaring ook de vrijdagtrainingen rijden. Ook Stoffel Vandoorne is bij een aantal GP’s aanwezig als noodverband.
Haas kan bogen op de nauwe banden met Ferrari. In het geval van nood kan men een beroep doen op Antonio Giovinazzi en mogelijk Zhou Guanyu. Voor de vrijdagtrainingen is nog weinig bekend, al zal hier budget ook een rol spelen. Bij Sauber is voor beide gevallen nog geen duidelijkheid.
In dit artikel
Casper Bekking
Formule 1
Wees als eerste op de hoogte en schrijf je in voor e-mail updates met realtime nieuws over deze onderwerpen
Schrijf je in voor nieuwsupdates