F1 2025: Wat elk team voor elkaar moet krijgen om succesvol te worden

Het nieuwe Formule 1-seizoen komt langzaam maar zeker dichter bij. 28 februari staan de teampresentaties in de O2 Arena in Londen op het programma, een paar dagen later wordt er getest in Bahrein en halverwege maart gaat het echte werk beginnen met de Grand Prix van Australië. Ieder team zoekt nu naar meer snelheid, meer downforce en minder drag, maar achter de schermen heeft elk team nog wel het nodige te verbeteren. Motorsport.com gaat elk team langs en legt het grootste verbeterpunt bloot.

: De rust bewaren

Het was in 2024 nog rustig bij McLaren, maar blijft dat zo?

Foto door: Andrew Ferraro / Motorsport Images

Als één ding de titelkansen in het constructeurskampioenschap voor McLaren de nek heeft omgedraaid, is het wel het uitblijven van logische en juiste keuzes. reed grote delen van het jaar in de schaduw van , maar in de races dat eerstgenoemde coureur het zijn teamgenoot wel moeilijk wist te maken, raakte McLaren licht in paniek. Gedoe met teamorders in Hongarije en een onhandig – maar mooi – gevecht in de openingsronde in Italië zetten de spanningen meer op scherp. Het liep met een sisser af omdat de renstal wel de constructeurstitel binnenhaalde, maar de coureurstitel was in Las Vegas al voor Red Bull-coureur .

Mocht Piastri de stijgende lijn doortrekken, dan kan dat voor hoofdbrekens zorgen. Als twee coureurs elkaars tempo kunnen bijhouden, maar op een gegeven moment de ene meer kans op de titel heeft, wat doet McLaren dan? Het is dan aan teambaas Andrea Stella om alle kikkers in de kruiwagen te houden. En nu heeft de Italiaan geen excuses meer, want hij weet hoe het is om een Grand Prix te winnen. Een onrustig team is negen van de tien keer a recipe for disaster, kijk maar naar het verlies van de constructeurstitel door Red Bull afgelopen jaar.

: Hamilton moet beter – en de strategie ook

Veel ogen zullen gericht zijn op Hamilton.

Veel ogen zullen gericht zijn op Hamilton.

Foto door: Ferrari

Als een team voor een belangrijk seizoen staat, dan is het Ferrari wel. Met en heeft het zo mogelijk de beste line-up van het veld en de verwachtingen van de fans zijn torenhoog. Toch is het nog maar de vraag met welke vorm Hamilton naar Maranello is afgereisd. Afgelopen seizoen kende de Brit zijn slechtste jaar sinds 2013 – en dat deed zeer.

Vooral in de kwalificaties viel het tempo van de recordkampioen flink tegen. Meer dan eens gaf de coureur aan dat hij vreesde dat hij over een rondje niet meer snel zou zijn. Dat is tegenover een kwalificatiespecialist als Leclerc slecht nieuws. In de races liet Hamilton af en toe mooie dingen zien – zo won hij twee races en reed hij in Las Vegas een geweldige Grand Prix – maar de zorgen over de kwalificatievorm zijn groot. Hamilton moet de Scuderia aan de eerste titel sinds 2008 helpen, maar dan moet het op zaterdag echt een stuk beter.

Ook aan de pitmuur ging het vorig jaar lang niet altijd soepel. Ferrari staat al een aantal jaar bekend als een team dat nog wel eens een verkeerde strategische keuze kan maken. Leclerc was meer dan eens kritisch op beslissingen van de strategen. Het is goed voor te stellen dat Hamilton in de onderhandelingen met Ferrari iedereen op het hart heeft gedrukt dat het in 2025 beter moet. Een titel behalen behoort tot de mogelijkheden, maar dan moet wel alles op zijn plaats vallen.

Red Bull Racing – De harmonie terugvinden

Het was een onrustig 2024 voor Red Bull Racing.

Het was een onrustig 2024 voor Red Bull Racing.

Foto door: Red Bull Content Pool

Het moest een prachtig jubileumjaar worden in 2024 – het team bestond twintig jaar – maar het werd een jaar vol intriges en soaps. Het begon al met de beschuldigingen van grensoverschrijdend gedrag aan het adres van teambaas Christian Horner. Dat sudderde vooral in het begin, met vooral Jos Verstappen die meermaals de Brit opriep op te stappen. Dat gebeurde uiteindelijk niet. Ook de toekomst van Helmut Marko hing aan een zijden draadje, maar die ruzie werd al vrij snel in de kiem gesmoord. Topontwerper Adrian Newey vertrok, sportief directeur Jonathan Wheatley stapte over naar Sauber en hoofd strategie Will Courtenay maakte de gevoelige overstap naar Mclaren. En zo waren er nog meer belangrijke pionnen die het schip verlieten. En dan nog het hele gedoe rond de ‘slechte’ RB20 en het afscheid van Sergio Pérez: het was een bizar seizoen. Het is eigenlijk wonderbaarlijk dat Max Verstappen het hoofd relatief koel hield en nog vrij onbedreigd zijn vierde wereldtitel bemachtigde. 

In 2025 kan er met een ‘schone lei’ begonnen worden. Horner zit weer stevig in het zadel, Marko heeft bijgetekend en met Liam Lawson lijkt het team een ideale tweede coureur in huis te hebben. Lawson weet maar al te goed dat hij niet zomaar Verstappen kan verslaan, iets wat zijn voorgangers stuk voor stuk probeerden en dat resulteerde telkens in een vroegtijdig afscheid. De Nieuw-Zeelander weet ook wat zijn opdracht is: in de buurt van Verstappen rijden is al goed genoeg. Daar ontbrak het bij Pérez in 2024 aan.

Toch zal het niet een eenvoudig jaar worden voor Red Bull. Het moet nu op jacht naar McLaren – dat het van de troon stootte in het constructeurskampioenschap – en dat wordt niet makkelijk. Het chagrijn van 2024 zit nog vers in het geheugen en met het vertrek van de belangrijke pionnen Newey en Wheatley zijn er wat gaten in het team gevallen. Die zijn opgevuld met andere personeelsleden, maar het valt nog te bezien of zij aan het niveau van de vertrokken mannen kunnen tippen. Het wordt een belangrijk jaar, waarin de rust behouden het allerbelangrijkste is. 

– Een constant sterk pakket

Mercedes was in de koudere omstandigheden goed, nu moet het in de hitte beter gaan.

Mercedes was in de koudere omstandigheden goed, nu moet het in de hitte beter gaan.

Foto door: Sam Bloxham / Motorsport Images

Na een paar bijzonder moeilijke jaren had Mercedes in 2024 eigenlijk een relatief goed jaar. Natuurlijk is de Duitse fabrikant in het vorige decennium gewend geraakt aan het continu winnen, maar sinds de introductie van de nieuwe regels in 2022 viel het toch tegen. Vorig seizoen werd het beter, maar een heikel punt het managen van de temperaturen. 

In koude omstandigheden ging de W15 best goed. Denk bijvoorbeeld aan de Grand Prix van Las Vegas, waar  op prachtige wijze won. Maar telkens wanneer de thermometer iets opliep, gingen de resultaten achteruit. Als het team onder leiding van Toto Wolff de auto ook in warmere omstandigheden aan de praat krijgt, dan kan het wel een mooi jaar worden en behoort Mercedes tot de kanshebbers op wat moois. Wel is het nog afwachten in hoeverre al klaar is voor het grote werk. De Italiaan kende tot nu toe een stormachtige ontwikkeling, maar racen op het hoogste niveau is wel andere koek. Talent is er genoeg, nu is het zaak dat Mercedes het potentieel van de jonge rijder benut.

Aston Martin – Adrian Newey laten wennen

Adrian Newey komt bij Aston Martin.

Adrian Newey komt bij Aston Martin.

Foto door: Andrew Ferraro

Bij de meeste teams was het een relatief rustige winter, maar bij Aston Martin is er achter de schermen meer dan genoeg gebeurd. Andy Cowell is doorgeschoven naar de positie van teambaas, Mike Krack heeft een stapje teruggezet en in de structuur is er nog wat meer geschoven. Toch moet het mooiste nog komen: topontwerper Adrian Newey.

De rol van de Brit zal dit jaar relatief beperkt blijven. De succesvolste ontwerper uit de geschiedenis van de sport heeft nog niet mogen werken aan de auto voor 2025 en zal zich volledig focussen op de ontwikkeling van de bolide voor een jaar later, wanneer de nieuwe technische regels ingaan. Newey heeft zich meer dan eens bewezen als een meesterbrein als er nieuwe regels komen en daar zal teameigenaar Lawrence Stroll – die ook nog eens flink de portemonnee trok om hem naar binnen te halen – enorm op hopen. In 2025 is het tijd voor settelen, waarna een jaar later de vruchten geplukt moeten worden.

– Rust op de werkvloer

Oliver Oakes en zeker Flavio Briatore hebben de touwtjes vrij stevig in handen.

Oliver Oakes en zeker Flavio Briatore hebben de touwtjes vrij stevig in handen.

Foto door: Alpine

Wat een jaar heeft Alpine achter de rug. Aan het begin van het seizoen was het team uit Enstone-Viry de langzaamste van het veld, maar langzaam maar zeker klom het naar voren – met het dubbele podium in de spectaculaire race in Brazilië als klapstuk. Het jaar leek positief te eindigen, maar aan het einde van het seizoen kwam er toch weer wat ruis. Het vervroegde afscheid van was niet geheel netjes en de opmerkingen van adviseur Flavio Briatore over de nieuwe coureur verdienden al helemaal geen schoonheidsprijs.

De Italiaan had eerder bij de voorganger Renault de nodige successen geboekt en werd bijna als de messias binnengehaald. Achter de schermen lijkt de flamboyante adviseur de touwtjes stevig in handen te hebben, al is op papier teambaas Oliver Oakes de eindverantwoordelijke. Briatore en Oakes waren ook betrokken bij het stopzetten van het Renault-motorenproject, wat in de fabriek in Viry voor enorme onrust zorgde. Er werd geprotesteerd met persberichten én met een actie tijdens de GP van Italië. Het was aan dovemansoren gericht, want vanaf 2026 rijdt Alpine met motoren van Mercedes. 

Het doel is om 2025 rustiger door te komen, maar voordat er een meter is gereden is er alweer gerommel. Er gaan geluiden rond dat Doohan maar een contract voor zes races heeft. Mochten zijn prestaties dan tegenvallen, dan kan hij aan de kant worden gezet. Zijn vervanger staat in ieder geval al te trappelen: . De Argentijn is overgekomen van en is de reserve-met-uitzicht-op-meer-coureur bij Alpine. Briatore schijnt zelfs liever vandaag dan morgen Colapinto naast te willen zetten. Het zou onrust creëren waar niemand bij de renstal bij gebaat is.

Haas – De stijgende lijn vasthouden

Esteban Ocon moet Haas verder naar voren brengen.

Esteban Ocon moet Haas verder naar voren brengen.

Foto door: Steven Tee / Motorsport Images

Wie aan het begin van 2024 verwacht had dat Haas aan het einde van het jaar zevende zou worden, was voor gek verklaard. Teambaas Ayao Komatsu had weinig vertrouwen en de hele situatie zag er niet bijzonder goed uit. Toch ging het goed, want de resultaten waren prima te noemen. Nu is het zaak om dat vol te houden, met een compleet nieuwe rijdersline-up.

Met Esteban Ocon en in de auto lijkt het team – met alle respect voor en – de volgende stap te zetten. Ocon heeft bewezen races te kunnen winnen en Bearman is een veelbelovend talent. Op dat gebied ziet het er goed uit. 

Op strategisch gebied liet Haas in 2024 nog wel eens een steekje vallen. Dat moet ook beter. Om dat voor elkaar te krijgen is er intern veel geschoven met pionnetjes. Zo is Laura Müller de eerste vrouwelijke race-engineer in F1, zij gaat Ocon bijstaan. Ook Bearman krijgt iemand die zijn debuut maakt als race-engineer: Ronan O’Hare. Met al deze veranderingen wil het Amerikaanse team laten zien dat 2024 niet een positieve uitschieter was, maar dat het een team is om rekening mee te houden.

– De heethoofden koel houden

Isack Hadjar debuteert bij Racing Bulls.

Isack Hadjar debuteert bij Racing Bulls.

Foto door: Red Bull Content Pool

krijgt volgend jaar de kans bij Racing Bulls – zoals het team dan eindelijk echt gaat heten. De Fransman wil zich laten zien om binnen afzienbare tijd door te stoten naar Red Bull. Hadjar staat er in ieder geval goed op bij adviseur Helmut Marko, maar het valt nog te bezien of hij op het hoogste niveau kan meedoen.

Wat niet in zijn voordeel spreekt, is zijn nogal vurige karakter. In de Formule 2 liet de rijder uit Parijs zich meermaals gaan over de boordradio. Vooral in de slotfase van het seizoen was het temperament vaak te horen, want in dat gedeelte van het jaar ging de titel aan zijn neus voorbij. En dan krijg je bij Racing Bulls als teamgenoot, ook al zo’n heethoofd. 

Het is zaak voor teambaas Laurent Mekies en CEO Peter Bayer om de rust te bewaren en de emoties enigszins in te dammen. Een kalme coureur is over het algemeen een betere coureur. Mocht de rust bewaard worden, dan kan het team de stap naar voren zetten. En dat moet eigenlijk ook wel, ook omdat het voornemens is om meer onderdelen over te nemen van moederteam Red Bull.

Williams – De schadepost verkleinen

Iets te vaak zag de Williams er zo uit.

Iets te vaak zag de Williams er zo uit.

Foto door: Simon Galloway / Motorsport Images

Niet. Crashen. Einde bericht. Dat is wel een beetje de samenvatting voor Williams komend jaar. , én Franco Colapinto waren vorig jaar meermaals betrokken bij grote crashes en de kostenpost liep behoorlijk op. Niet altijd was het de schuld van een coureur van de formatie uit Grove, maar vaak genoeg wel. 

Door de crashes was de portemonnee aan het einde van het seizoen aardig leeg. Het zorgde voor minder upgrades en meer dan eens werd een auto – vaak die van Albon – wel voorzien van de laatste updates en de andere niet. Het leverde een ietwat teleurstellend jaar op voor het team onder leiding van de toch prima teambaas James Vowles. Negende is niet waar Williams voor ging.

Nu 2025. Vowles laat te pas en te onpas weten dat dit wat hem betreft een tussenjaar is, maar een iets fijner seizoen is wenselijk. Niet crashen zorgt voor meer geld in het laatje en dat kan ook ingezet worden voor de auto voor 2026. Dan móét het gebeuren. is binnengehaald en staat niet bekend als een brokkenpiloot, dus dat moet in ieder geval wat schelen.

– Puzzelstukjes in elkaar laten vallen

Mattia Binotto moet samen met Jonathan Wheatley alles klaarzetten voor Audi in 2026.

Mattia Binotto moet samen met Jonathan Wheatley alles klaarzetten voor Audi in 2026.

Foto door: Andy Hone / Motorsport Images

Het is een onmogelijke opgave om iets specifieks aan te wijzen wat beter moet bij Sauber. De pitstops, de auto, de coureurs: alles liet in 2024 te wensen over. Het team uit Hinwil zit in de transitiefase naar het zijn van het Audi-fabrieksteam en zal in 2025 heus niet meedoen voor de titel, maar het moet gewoon over het hele spectrum beter.

De pitstops waren vooral aan het begin van 2024 verschrikkelijk. Het materiaal voldeed niet en als er kansen waren op punten, werden die dankzij de dramatische stops professioneel bij de vuilbak gezet. En dan was de C44 door het jaar heen veel te langzaam. Pas aan het einde werd het wat competitiever, wat resulteerde in de vier punten van Zhou Guanyu in Qatar. Het was een beetje een doekje voor het bloeden, maar iets is beter dan niets. De auto voor volgend jaar moet beter. Aan het personeel ligt het niet, want met Mattia Binotto en Jonathan Wheatley is er genoeg kennis in huis.

De coureursline-up is compleet anders. Gabriel Bortoleto is na wat getouwtrek met McLaren overgekomen en Nico Hülkenberg is terug op het oude nest. Een ideale mix van talent en ervaring, in ieder geval op papier. Bortoleto won achtereenvolgens de Formule 3 en de Formule 2-titel, Hülkenberg heeft zich bewezen als een stabiele coureur. 2025 moet de opmaat naar meer in 2026 zijn.

In dit artikel

Gijs Leuvenink

Formule 1

Wees als eerste op de hoogte en schrijf je in voor e-mail updates met realtime nieuws over deze onderwerpen

Plaats een kenteken review

Plaats een reactie