Wat is het verschil tussen een F1-reservecoureur en testrijder?
In de Formule 1 worden veel verschillende benamingen gebruikt om de rol van een extra coureur binnen het team aan te duiden. Met name de titels ‘reservecoureur’ en ‘derde rijder’ worden nog wel eens door elkaar gehaald, al combineren sommige teams deze rol. De derde rijder is beter te omschrijven als de testrijder. Zij worden door de teams ingezet om de vaste rijders en de engineers te helpen bij het verbeteren van de auto. Zo nu en dan mag een derde rijder een testdag of een vrijdagtraining voor zijn rekening nemen om een beter gevoel voor de wagen op te bouwen. De derde rijder wordt ook vaak ingezet voor demo’s of andere PR-stunts.
Een reservecoureur staat tijdens de Grands Prix klaar om in te vallen in het geval dat een van de vaste rijders om welke reden dan ook niet kan rijden. Ze zijn dus bij de meeste Grands Prix aanwezig en kijken in de pitbox mee. Buiten het weekend zit de reservecoureur ook regelmatig in de simulator.
Red Bull Racing
- Reservecoureur: Yuki Tsunoda
- Simulatorrijder: Rudy van Buren
Red Bull had altijd een hele waslijst aan reserve/testcoureurs, maar daar is door de tijd heen verandering in gekomen. In 2025 is Yuki Tsunoda de vaste reservecoureur. In het geval van nood, zal de Japanner invallen. Daarnaast is hij dit seizoen wederom actief voor Racing Bulls, waar hij een van de twee vaste rijders is.
Rudy van Buren is tot slot de Red Bull F1 Simulator Test and Development Driver. De Nederlander speelt achter de schermen een belangrijke rol en brengt vele uren door in de simulator van het team. Nu de testmogelijkheden in de Formule 1 zeer beperkt zijn, is de rol van Van Buren zeer waardevol. Hij houdt zich vooral bezig met het ontwikkelen van de auto en ‘track support’: tijdens de GP-weekenden afstellingen en nieuwe dingen uitproberen en aandragen voor de vaste coureurs.
Rudy van Buren, Red Bull F1 Simulator Test and Development Driver
Foto: Red Bull Racing
Aston Martin
- Test- en reservecoureur: Stoffel Vandoorne
- Test- en Reservecoureur: Felipe Drugovich
Aston Martin kiest in 2025 voor een sterke reservebank in eigen dienst. De afgelopen jaren kon het team in geval van nood een beroep doen op de reserves van motorenpartner Mercedes. In november 2022 werd Stoffel Vandoorne bevestigd als test- en reservecoureur. De Belg komt over van Mercedes, waar hij deze rol jarenlang vertolkte. Bij het ambitieuze team uit Silverstone krijgt Vandoorne een belangrijke rol in de simulator en in het ontwikkelingsprogramma.
Het team heeft voor 2025 ook een eigen Driver Development Programme opgezet. Formule 2-kampioen Felipe Drugovich was de eerste aanwinst. De Braziliaan gaat aan de slag als reservecoureur van het F1-team en zal in 2025 een aantal Grands Prix bijwonen om ervaring op te doen. Bovendien staat er een uitgebreid testprogramma in een ouderejaars Aston Martin op zijn programma.
Sauber
- Reservecoureur: n.b.
Theo Pourchaire stond lange tijd op de lijst van reservecoureurs, maar in december 2024 maakte Sauber bekend dat van hem afscheid werd genomen. Een opvolger is nog niet bekendgemaakt, al is de kans groot dat in geval van nood het team een reserve bij Ferrari wegplukt. Denk dan aan iemand als Antonio Giovinazzi of Zhou Guanyu, die een verleden heeft bij het Zwitserse team.
Ferrari
- Reservecoureur: Antonio Giovinazzi
- Reservecoureur: Zhou Guanyu
- Simulatorrijder: Antonio Fuoco
- Simulatorrijder: Davide Rigon
- Simulatorrijder: Arthur Leclerc
Na drie seizoenen bij Alfa Romeo/Sauber werd Antonio Giovinazzi eind 2021 aan de kant gezet door het Zwitserse team. De Italiaan keerde terug bij Ferrari als reservecoureur. Deze rol vervulde hij in 2022 ook voor Ferrari-partnerteams Alfa Romeo/Sauber en Haas. Voor dat laatste team kwam hij in 2022 in actie in de vrije trainingen van de GP’s van Italië en Amerika. Ook in 2025 speelt hij achter de schermen een belangrijke rol bij de Scuderia. In die rol wordt hij vergezeld door voormalig F1-coureur Zhou Guanyu. De Chinees zal een deel van de Grands Prix aanwezig zijn om in noodgevallen in te stappen.
Antonio Fuoco en Davide Rigon zijn aangesteld als ontwikkelingscoureurs in de nieuwe simulator van Ferrari. Het tweetal brengt achter de schermen veel tijd door in de simulator om de vaste rijders te helpen bij de ontwikkeling van de bolide en het vinden van de juiste afstelling tijdens de raceweekends. Arthur Leclerc – de jongere broer van vaste coureur Charles Leclerc – maakt het team compleet.

Arthur Leclerc mocht al een vrije training voor Ferrari rijden.
Foto door: Ferrari
McLaren
- Test- en reservecoureur: Patricio O’Ward
Bij McLaren wordt de reserverol vervuld door Pato O’Ward. Hij zal ook een aantal van de rookie vrije trainingen voor zijn rekening nemen. De Mexicaanse IndyCar-coureur is al een aantal jaar een vaste waarde in het Development Programme van de formatie uit Woking en heeft al meerdere keren een test of een vrije training afgewerkt.
In 2024 maakte ook Ryo Hirakawa deel uit van de reservebank. Hij is echter verkast naar Alpine F1, waar hij hoopt meer kansen te krijgen.
Mercedes
- Derde rijder: Valtteri Bottas
- Testcoureur: Frederik Vesti
Mercedes F1 Team had de afgelopen jaren gebruikgemaakt van de diensten van Mick Schumacher, maar de Duitser is vertrokken naar het WEC-programma van Alpine. Zijn opvolger is Valtteri Bottas, die na drie jaar in dienst van Alfa Romeo/Sauber terug op het oude nest is. De ervaren Fin zal achter de schermen een belangrijke rol spelen en kan instappen als de nood aan de man is. Frederik Vesti test achter de schermen ook veelvuldig voor het team. Hij zal een aantal rookietrainingen voor zijn rekening nemen.
Alpine
- Reservecoureur: Franco Colapinto
- Testrijder: Ryo Hirakawa
Na het promoveren van Jack Doohan naar het raceteam was er een plaatsje vrij bij Alpine. De Franse renstal heeft een belangrijke slag geslagen met de komst van talent Franco Colapinto. De Argentijn maakte eind 2024 indruk met zijn invalbeurten bij Williams en hoopt bij Alpine meer kans te maken op een racezitje.
Daarnaast trok het team Ryo Hirakawa aan als testrijder. Hij zal een aantal vrijdagtrainingen voor zijn rekening nemen, waaronder tijdens zijn thuisrace in Suzuka. Ook gaat hij kilometers maken met ouderejaars bolides.

Franco Colapinto, Alpine F1 Team
RB F1 Team
Door de nauwe banden met Red Bull Racing heeft RB F1 Team geen eigen reservecoureur in dienst. De kleine formatie uit Faenza kan een beroep doen op de pool van de grote broer. Talenten uit de Red Bull-opleiding krijgen ook bij AlphaTauri de gelegenheid om kilometers te maken. De voornaamste kanshebbers om in 2025 kilometers te maken, zijn Ayumu Iwasa en Arvid Lindblad.
Williams
- Reservecoureur: Franco Colapinto
Een half jaar mocht Franco Colapinto aan het echte werk proeven, maar in 2025 zit hij weer op de reservebank. Dat doet hij echter niet bij Williams, maar bij Alpine. Daar hoopt hij op meer testkansen. Williams heeft geen vaste reservecoureur in dienst, maar kan in geval van nood nog altijd terugvallen op de Argentijn. Dat is uitonderhandeld door het Britse team.
Haas
- Testcoureur: Pietro Fittipaldi
Pietro Fittipaldi is al een aantal seizoenen de reserve bij Haas en gaat die rol waarschijnlijk ook in 2025 vervullen. Tot op heden is de Braziliaan ook de enige coureur die vanuit het opleidingsprogramma doorstroomde naar F1, al was dat maar voor een paar invalbeurten nadat Romain Grosjean de laatste races van 2020 moest missen. Haas kan – net als Sauber – ook putten uit het reservebestand van Ferrari. Zo leende de Amerikaanse renstal in 2024 Oliver Bearman twee keer.
In dit artikel
Casper Bekking
Formule 1
Ferrari
Red Bull Racing
Mercedes
McLaren
Racing Bulls
Williams
Aston Martin Racing
Haas F1 Team
Alfa Romeo
Alpine
Wees als eerste op de hoogte en schrijf je in voor e-mail updates met realtime nieuws over deze onderwerpen
Schrijf je in voor nieuwsupdates