Vorige week vond er nog een Testing of Previous Cars (TPC) plaats met , , en Dino Beganovic. De SF-23, de F1-bolide van de 2023, werd vervolgens afgestoft om de individuen te laten wennen aan de auto en de processen. Het was een cruciale test voor Hamilton omdat hij twaalf keer met heeft doorgebracht en nu lid is van een totaal ander team. Zijn evaluatie eindigde echter snel als gevolg van een botsing op zijn beurt 12, waardoor teamgenoot Leclerc niet kon deelnemen. 🚗
Een week later keert terug naar Barcelona, maar niet voor een TPC. Ze zullen dit keer bij het Circuit de Barcelona-Catalunya controleren omdat Pirelli, de bandenleverancier, hen heeft ingehuurd om samen met en andere bedrijven een bandentest uit te voeren met de nieuwe banden vóór 2026. Aangezien dit een check is voor het seizoen 2026, moet het team ook hun auto’s aanpassen om dichter bij die wetten te komen. Pirelli kan deze informatie gebruiken om wielen te maken voor de 2020-tijd. 🚗
Dit betekent ook dat Ferrari de SF-24, de auto van het jaar, zal gebruiken voor de wieltest. Dat gebeurt niet met de SF-24 in die hoedanigheid, maar als een zogenaamde ‘dierauto’. Dit zijn in feite auto’s die   zijn, aangepast om volledig te kunnen analyseren. Deze worden vaak aangepast om te lijken op veranderingen die in de toekomst zullen plaatsvinden, zelfs in dit geval. Om aan de smallere wielen te voldoen, moest Ferrari de voor- en achterkant diskwalificatie veranderen. In tegenstelling, gebaseerd op de 2026 richtlijnen, het aangepast het vliegtuig zodat de auto genereert ten minste 20 procent minder aero gewicht. 🚗
Regels
Hamilton en Leclerc kunnen weer samenwerken met McLaren, en Oscar Piastri voor de bandencontrole op 4 en 5 februari. Pirelli brengt eindelijk banden die ze kunnen controleren, maar de teams en bestuurders zullen niet zeker zijn wat voor soort banden ze testen. McLaren testte Paul Ricard al met een aangepaste MCL60 volgend jaar. Op die lus werden de regenwielen getest voor 2026.
Er zijn enkele richtlijnen opgesteld voor de zogenaamde Testing of Mule Cars (TMC) van dit jaar, om te voorkomen dat teams voor 2026 volledig werken met onderdelen. Teams kunnen gewoon naar een lus gaan die deel uitmaakt van de F1-periode om een oneerlijk voordeel te vermijden omdat er dit jaar maximaal tien checkdagen zijn voor een dergelijke TMC. Bovendien is het de TMC-controleonderdelen verboden om tijdens een race op het voertuig te worden weergegeven. 🚗
In dit artikel
Laurens Stade
Formule 1
Lewis Hamilton
Charles Leclerc
Ferrari
Wees de eerste om e-mail updates over deze onderwerpen in real-time te ontvangen en meld je aan voor nieuwsbrieven.