Adrian Newey’s palmares zijn erg goed. De architect nam een aantal Formule 1 namen met , en . Enkele baanbrekende ontwerpen kwamen uit de inkt van de belangrijke Engelsman, waaronder de V-vormige kader en pull-rod uitzetting. In gesprek met 🚗 Auto, Motor und Sport vertelt Newey hoe hij deze tips krijgt.
” De meeste is 🚗 werk in uitvoering,” zegt de beste gewoonte. ” Je hebt nu de CFD. Die fantastische tool stelt u in staat om de huidige stroom te observeren. Want toen hadden we net een stormpijp of een & 🚗 wol spike, dat is veel eenvoudiger dan in het verleden. Op dit moment probeer ik te begrijpen waar de drukdomeinen vandaan komen, hoe de lucht beweegt en waar we wat verliezen. Dan zal ik wat gedachten in detail doornemen.
Het is nog maar het begin van een patroon, verklaart Newey. Ik zit vaak vast voordat ik het weggooi. Dan ontstaat plotseling een andere gedachte. Meestal is het midden in de nacht, wat jammer is,” lacht de kunstenaar. Het voelt alsof ik omhoog moet klimmen en het ergens naar beneden moet duwen. Vroeger deed ik dat, maar ik ben sindsdien ziek en wakker geworden in de ochtend een paar keer. Ik was meestal niet bereid om mijn slaap op te geven. Als het een goed idee is, zal ik het in de nacht overwegen. En ik ontdek een paar stukjes papier, en hou het eindelijk aan het papier. Dat is het eerste scherm.”
Newey ervaart dit de hele tijd als hij onverwachts een programma buiten de voorraad ontdekt. “Ik ga voor een beweging of een latte. Ik denk dat ik vertrek en terugkom. Dat maakt het makkelijker,” zegt hij. Dat kan optreden tijdens het douchen of het doen van andere dagelijkse taken. Dat zijn de lossere gedachten, de tweede ideeën. Ze zijn een beetje vollediger, maar meestal komen op specifieke dagen. In de regen, wandelen met de pups en ga zo maar door. Je hebt totaal andere tips dan die in je ballon, wat me blijft verbazen.
In dit artikel
Gijs Leuvenink
Formule 1
Wees de eerste die e-mailwijzigingen over deze onderwerpen in real-time ontvangt en meld je aan voor nieuwsbrieven.