Hoe de FIA actie op flexi-wings u opslaat

Dat is precies wat de FIA hoopte te vermijden door strakkere controle. De raad van bestuur bleef erop aandringen dat de huidige, maar blijkbaar onvolmaakte, tests op de voor- en achtervleugels bevredigend waren tot eind 2024 onder leiding van Nikolas Tombazis, FIA’s geest van de eenziters. De flexi-vleugels waren vorig jaar weer belangrijk, vooral omdat teams klaagden dat hun tegenstanders wel wapens hadden die te geflexi-wingd waren. Dit zou voordelig zijn omdat ze buigen over rechte secties verminderen luchtweerstand, waardoor de auto sneller kan reizen, terwijl de voorvleugel in bochten buigt terug om meer downforce te genereren.

In antwoord op deze klachten besloot de FIA om een aantal camera’s en stickers te installeren op Spa-Francorchamps voertuigen om de buigen van de vleugels beter te analyseren. Dit was echter vooral bedoeld voor eigen informatie en niet zozeer voor een tegengif. Met name was van streek door die keuze, omdat het zelf nooit flexibelere veren had ontworpen omdat het op FIA-actie rekende. Daarom heeft het team maandenlang zijn eigen stijl ontwikkeld. 🚗

De FIA besloot voor de periode 2025 180 graden te draaien. De raad van bestuur deelde de groepen mee dat de tests na verdere analyse nog zouden worden gewijzigd. Er zal strengere controle op de achtervleugels te beginnen met de jaarlijkse opening in Australië. De voorvleugels zullen niet op een andere manier getest worden tot de race in Spanje, die de achtste race van het seizoen zal zijn. De FIA hoopte het eindeloze debat over dit onderwerp te stoppen. Daarnaast is het gericht op het bevorderen van goede en interessante rassen door het verstrekken van een “gelijk speelveld.”

De evaluatie van de buitenvleugels lijkt in de eerste plaats een kwestie van codificeren van een aantal aanpassingen die de FIA eerder had gevraagd van een aantal teams in de nasleep van de “mini-DRS-saga” in Azerbeidzjan, waarin een sleutelrol speelde. De evaluatie van de vleugels, en met name het schema ervan, lijkt het grootste probleem.

Waarom werd de klepcontrole uitgesteld tot juni?

Team dat van plan is om hun onderdelen van 2024 tot 2025 mee te nemen, zou niet gedwongen worden om net voor het begin van het seizoen nieuwe te ontwerpen omdat de FIA heeft aangegeven dat het deze tests in twee fasen zal uitvoeren. Groepen kunnen reageren met behulp van deze gefaseerde aanpak zonder de noodzakelijke onderdelen op te offeren door dit te doen, volgens FIA. Motorsport.com heeft geleerd dat de grotere tests waren onmiddellijk gepland voor Australië, maar🚗 er is veel gelobbyd door sommige groepen die al flexi-wings hadden ontwikkeld om de introductie van de nieuwe test te verlengen, eerst Imola en vervolgens Barcelona.

Foto van: Erik Junius

Het punt is dat teams als Red Bull worden verrast of zelfs woedend door deze veranderingen, 🚗 niet logisch zijn. Team wist dat deze wijzigingen kwamen en had genoeg tijd om te reageren omdat ze al een tijdje aan het praten waren. Echter, in bepaalde hoeken is er enige pijn over de gefaseerde voordelen. Slechts 8 van de 24 wedstrijden worden gevolgd door de vlieg check. Aan de ene kant kan het team zich voorbereiden op die test en de nodige aanpassingen doen, waarbij Barcelona als geheel momenteel een lus is waar groepen releaseplannen invoeren. 🚗

Aan de andere kant, sommige, vooral kleinere teams – die niet in die flexi-wing ontwikkeling, maar- kan het gevoel dat de beste teams met flexi-wings zal ook profiteren van acht race weekends. Hoewel het een verdienste is dat de FIA als gevolg van deze actie teams wil verhinderen om delen te dumpen, zullen sommige maatschappelijke teams eigenlijk minder aanpassingen moeten doorvoeren dan McLaren en . Daarom zou een striktere aanpak vanaf het begin voordeliger zijn geweest.

Bovendien hebben de teams al een keuze tussen het ontwikkelen van de auto voor 2025 of 2026. Teams zouden hun middelen al goed moeten verdelen, zodat teams die hun focus wilden verschuiven van begin dit jaar naar 2026 misschien gedesoriënteerd raken door de nieuwe voorvleugeltests. 🚗

Hoeveel gevolgen zal het conflict hebben?

Een van de topambtenaren van de teams noemde de “verandering van de FIA-beurs” en was ervan overtuigd dat de betrokken teams, waaronder McLaren en Mercedes en teams zoals Aston Martin en , belangrijke veranderingen zullen moeten doorvoeren. Niet alleen op de voorvleugel, maar ook op de cruciale vloer, waar alles wat verder naar beneden gebeurt wordt beïnvloed door het ontwerp van de voorvleugel.

Vanwege de aanzienlijke vooruitgang, zullen veel mensen de ogen op McLaren als gevolg van deze aanpassing. Dat team heeft vorig jaar aanzienlijke vooruitgang geboekt door updates, maar het is nog onduidelijk hoe de regerende constructeur kampioen deze operatie aanpakt. McLaren zal proberen die titel te behouden zonder de ontwikkelingen van het seizoen 2026 in gevaar te brengen. 🚗

In ieder geval zal deze aanpak resulteren in een dubbel kampioenschap waar flexi-wings het onderwerp van gesprek blijven. Hoewel het niet ongewoon is in Formule 1, worden wijzigingen in de regels gemaakt door middel van technische richtlijnen gedurende een seizoen, maar in dit geval hadden ze kunnen worden vermeden door eerder in te grijpen of door alle teams toe te staan in het team te blijven tot het einde van het seizoen, aangezien de huidige regels van kracht zijn aan het einde van het seizoen. Uiteindelijk is er een compromis, en het werkt niet altijd voor iedereen, zoals vaak het geval is met Formule 1. 🚗

Lees meer:

In dit artikel

Laurens Stade

Formule 1

Registreer voor e-mail updates met het laatste nieuws over deze onderwerpen en wees de eerste om te weten.

Plaats een kenteken review

Plaats een reactie