Momenteel maakt Yamaha als enige MotoGP-fabrikant gebruik van een viercilinder lijnmotor, terwijl de concurrentie V4-motorblokken inzet. In een poging om de huidige achterstand op met name de Europese merken goed te maken, werkt de fabrikant uit Iwata zelf ook aan een V4-blok. Bij Crash.net geeft Paolo Pavesio, de nieuwe teambaas van , een update over de ontwikkeling van dat motorblok. “Die bestaat en draait [op de testbank], maar die is nog niet klaar voor inzet op het circuit”, legt de opvolger van Lin Jarvis uit.
Tijdens de Shakedown Test is de V4 dus nog niet getest en Pavesio benadrukt dat dit ook niet gebeurt tijdens de collectieve MotoGP-test van komende week. “Het is namelijk zo belangrijk om in de komende testdagen de richting voor 2025 vast te stellen, zodat we daarna de onderdelen voor het eerste raceweekend kunnen produceren. We zetten veel van onze bronnen in, maar die zijn ook niet oneindig. Dat geldt ook wat betreft de mensen die het werk doen. Deze test draait dus om de voorbereiding op het aankomende raceseizoen.”
Fabrieksrijders en concentreerden zich tijdens de Shakedown Test in Sepang dus vooral op de ontwikkeling van de huidige YZR-M1 met viercilinder lijnmotor, iets wat eveneens gold voor Pramac-rijders en . Deze versie van de motorfiets is de afgelopen winter van behoorlijk wat nieuwe onderdelen voorzien. “We verbeteren de huidige M1 zoveel als we kunnen. Daarom hebben we hier een nieuw aerodynamisch pakket”, stelt Pavesio, die nog meer veranderingen opsomt. “We zijn een nieuwe weg ingeslagen met het chassis en we hebben de elektronica verbeterd. Ook zijn er stappen met het motorblok, waar we in het begin van het seizoen mee doorgaan. We doen dus onze normale ontwikkeling voor die motor.”
Testrijder Augusto Fernández neemt de wildcards voor zijn rekening en geeft de V4 mogelijk zijn debuut.
Foto door: Yamaha Motor Racing
Het is de bedoeling dat de rijders van zowel het fabrieksteam als heel 2025 afwerken met het huidige pakket – en dus de viercilinder lijnmotor. “Het is niet realistisch om gedurende het seizoen over te stappen naar de V4”, oordeelt Pavesio, die echter niet uitsluit dat de YZR-M1 met V4-motorblok in 2025 al gebruikt wordt tijdens een of meerdere raceweekenden. “Wat wel realistisch is en waar we op mikken is dat we enkele van de zes wildcards van Augusto [Fernández] doen met de nieuwe configuratie, mits de V4-motorfiets volwassen genoeg is. Dat weten we nu nog niet, want het is een ontwikkelingsproces.”
Drie configuraties in drie jaar?
Het maakt de situatie voor Yamaha bijzonder complex. De Japanse fabrikant kijkt namelijk met een schuin oog ook al naar 2027, het jaar dat de MotoGP overstapt op een nieuw technisch reglement. Belangrijk onderdeel daarvan is de overstap van motorblokken van 1000cc naar 850cc. Het nieuwe blok voor 2027 wordt afgeleid van ofwel de huidige viercilinder lijnmotor, ofwel de in ontwikkeling zijnde V4. “Dit wordt binnenkort een issue, want we negeren de 850cc-motor niet”, aldus Pavesio. “We zijn dus bezig met vandaag, en tegelijkertijd zijn we bezig met morgen. Maar je moet ook klaar zijn voor overmorgen. We eindigen mogelijk met drie verschillende motorconfiguraties in drie seizoenen. Het is een spannende, gecompliceerde fase.”
In dit artikel
Bjorn Smit
MotoGP
Yamaha MotoGP Team
Wees als eerste op de hoogte en schrijf je in voor e-mail updates met realtime nieuws over deze onderwerpen
Schrijf je in voor nieuwsupdates