Laatste Ducati website betekent innovatieve techniek voor Di Gianntonio

“Het hoofddoel is momenteel om het beter te doen dan vorig jaar”, vertelt rondom de teampresentatie van zijn werkgever VR46. Aldaar begint hij aan zijn vierde seizoen in de MotoGP en zijn tweede jaar bij het team. Geen nieuwe omgeving dus voor de 26-jarige rijder uit Rome, maar toch is niet alles bij hetzelfde gebleven. Daar waar hij de afgelopen drie seizoenen met een Ducati van één jaar oud moest rijden, beschikt hij in 2025 wél over het allernieuwste materiaal: de GP25. Deze verandering zorgt er tegelijkertijd ook voor dat Di Giannantonio zijn werkwijze ietwat moet aanpassen.

“Zeker in het eerste deel van het seizoen wordt het belangrijk om uit te zoeken hoe we de nieuwe motor het beste kunnen ontwikkelen, dus ik krijg ook een iets andere rol”, beseft hij. “Als je over de motor van vorig jaar beschikt, en zeker als het een competitief pakket is, kun je de focus meteen op het rijden en prestaties leggen. Met een nieuwe motor moet je die eerst leren begrijpen en ontwikkelen. Het is een ietwat nieuwe aanpak, maar het doel is natuurlijk om heel goed te presteren. We hebben een van de beste, zo niet het beste pakket van de grid, dus het is belangrijk om snel te zijn, zoveel mogelijk data van de fabrieksrijders in me op te nemen en zo dicht mogelijk bij Pecco [Bagnaia] en Marc [Márquez] zitten.”

Minder druk dan Bagnaia en Márquez

Di Giannantonio is een van de drie rijders die in 2025 beschikt over de Ducati GP25. De anderen zijn fabrieksrijders en . Dat houdt in dat zijn prestaties vooral vergeleken zullen worden met de twee wereldkampioenen van het fabrieksteam. Het belooft op voorhand lastig te worden om ze te verslaan, maar Di Giannantonio ziet vooral kansen om beter te worden. “Het is fijn en mooi. Het is zoals ik het wil, want ik kan hierdoor echt leren van de beste rijders. Ik heb nooit gedacht dat het makkelijk was om in MotoGP te racen, op een heel hoog niveau te presteren en te proberen de sterkste aller tijden te zijn. De sterksten van dit moment zijn Pecco en Marc, dus met hen aan hetzelfde project werken is voor mij een geweldige kans.”

Di Giannantonio begint aan zijn tweede seizoen bij VR46, maar zijn eerste met fabrieksmateriaal.

Foto door: Gold and Goose / Motorsport Images

Daar komt ook bij dat Bagnaia en Márquez in zijn ogen meer druk hebben om te presteren, aangezien zij in het fabrieksteam zitten. “En wij kunnen meer plezier hebben. Als je voor de fabriek rijdt, heb je de druk dat je moet winnen. Dat ik over hetzelfde pakket beschik, geeft me de kans om enorm veel te leren, maar ook plezier te hebben. Dat is wat ik dit jaar moet doen: plezier hebben, genieten van het moment en iets goeds laten zien als de kans er is om meer te doen”, vervolgt Di Giannantonio, die zelf geen probleem heeft met de druk die een actuele MotoGP-motor met zich meebrengt. “Het is geweldig om dit soort druk te hebben, want het houdt in dat alles aanwezig is om goed te presteren. Dat vind ik fijn en daar zocht ik ook naar.”

Herstel schouder verloopt voorspoedig

Wel heeft Di Giannantonio een andere winter achter de rug dan hij gewend was uit zijn eerste MotoGP-seizoenen. Als gevolg van een crash tijdens een vrije training in Oostenrijk raakte hij vorig jaar geblesseerd aan zijn schouder. Vanwege dat kwetsuur sloeg hij de laatste twee raceweekenden van 2024 over om vroegtijdig geopereerd te worden, met als doel om fit genoeg te zijn om deel te kunnen nemen aan de wintertests. Dat lijkt te lukken. “Het gaat heel goed. We hebben heel goed werk geleverd. Het was een lange winter waarin we veel hebben gedaan, maar ik kom op ongeveer 85 procent aan bij de eerste test”, geeft hij een update over de huidige stand van zaken.

“De mobiliteit van de schouder is bijna perfect, maar ik mis nog wat kracht. Over het algemeen voel ik me echter goed. Het wordt heel belangrijk om het gevoel op de motor te testen, want ik heb nog geen kans gehad om dat te proberen. Buiten de baan denk ik echter dat we het heel goed gedaan hebben”, aldus Di Giannantonio, die deze week alvast aan de voorbereidingen op het nieuwe seizoen begint. Samen met teamgenoot en enkele andere rijders uit de VR46 Riders Academy werkt hij in Thailand een meerdaagse test af op een sportmotor. Dat geeft hem dan ook de kans om te zien hoe het herstel van zijn schouder ervoor staat.

Meer MotoGP-nieuws:

In dit artikel

Bjorn Smit

MotoGP

Fabio Di Giannantonio

VR46 Racing Team

Wees als eerste op de hoogte en schrijf je in voor e-mail updates met realtime nieuws over deze onderwerpen

Plaats een kenteken review

Plaats een reactie