Bij de won “Moment van het Jaar.” De Nederlander had het al gezien als een keerpunt in het onderwerpgevecht omdat hij in de daaropvolgende race, Las Vegas, zijn derde wereldtitel kon winnen. Op de dag van de Braziliaanse Grand Prix leek dit niet het geval te zijn. Stapping ging door een serieuze kwalificatie waar de timing van een rode vlag niet goed werkte en hij moest beginnen vanaf de zestiende plaats. , de naam vijand, greep vervolgens de mast en leek een groot gevecht te winnen. π
Op de natte Interlagos, maar, Verstappen maakte een schone en snelle weg vooruit. Spoedig was hij succesvol in het maken van de stap een redelijk doel en snel zien van de voordelen. Verstappen had de beste kans om te opvolgen in het overnemen van de teugels van zijn commando, en hij greep de kans met beide armen door gebruik te maken van een veiligheidsauto. Norris wist met zijn vijfde plaats dat hij de naam uit zijn hoofd kon trekken met de krachtige overwinning op Verstappen. π
In gesprek met Motorsport.com op de , Verstappens race-engineer, Gianpiero Lambiase, kijkt opnieuw naar die specifieke tijd. Opgemerkt dat het niet leek alsof het die ochtend iets zou zijn, antwoordde Lambiase: ” Dat klopt, het was op dat moment een kwestie van schadebeperking. Hoewel het meestal mogelijk is als het regent, is Max altijd in het voertuig. Aan het begin van de race maakte hij snelle vorderingen, en we konden zien dat de afstand van de leider niet verbreed was. Hij begon zich steeds meer te richten, en ik wist dat hij de goede houding had op dat moment. En ik denk dat het gewoon op het juiste moment gemaakt moest worden. En voor Max was het het probleem om het juiste te doen en het voertuig op het cement te houden.”
Lambiase gaat verder te zeggen dat er een andere kritieke tijd in de cultuur, toen hij plotseling bleef op het spoor op precursoren, terwijl de twee leiders nam een nieuwe gevestigd, die gaf hem een baan positie. ” En toen hij bij de herstart achter Esteban]Ocon zat, wist ik dat de overwinning in zicht was, en dat was echt een cruciaal moment in de strijd om het wereldkampioenschap.”
De overwinning verklaarde
Het is cruciaal om op zulke momenten een koel hoofd te houden, iets wat Lambiase ook hoopt te doen op paneeltelevisie. ” Ik hoop dat het niet hectisch klonk,” zegt Lambiase, die deze keer binnen promoot, maar toch blijft werken als een Verstappens cultuurexpert. De belangrijkste factor was dat we zeker waren dat hij het tarief had. π Met die planetaire omstandigheden… had het geen ervaring dat de verbindingen uitslijten… we ze niet oververhitten. Dus we hadden bewijs dat de films nog steeds in uitstekende staat waren.
Verstappens voortdurende gebruik van zijn RB20 op het parcours was de belangrijkste focus van die race, Lambiase gaat verder te zeggen. ” We maakten de keuze om een pitstop te maken voor een verse set verbindingen heel natuurlijk. Toen de twee ambtenaren hun werk opgaven, waren we een beetje verbaasd. Dus het was niet rustig voor ons, maar we volgden onze operaties en uiteindelijk winnen.”
Het mengsel van Lambiase-Verstappen is meer algemeen geprezen, want hoewel er vaak onenigheid is, is de verbinding sterk en blijft Lambiase verder kalm. ” Dat is iets waar je je van nature bewust van moet zijn als je communiceert met een automobilist die meer dan 300 km per uur rijdt in zo’n hogedrukomgeving.” Ook al zijn we een trio, ik denk dat je moet weten dat de ingenieur op dat moment werd verwacht belangrijker dan de piloot. Het heeft geen zin om jezelf of iets dergelijks op te tillen, want je zult jezelf meteen naar beneden zien wentelen.
In dit artikel
Laurens Stade
Formule 1
Max Stapping
Red Bull Racing
Wees de eerste om e-mail updates over deze onderwerpen in real-time te ontvangen en meld je aan voor nieuwsbrieven.