speelt al vier keer in ‘s pitbox, maar krijgt dit jaar eindelijk Liam Lawson. De Nieuw-Zeelander voegt zich bij , , en Pérez als vrienden die al Verstappen hebben gehad op . Pérez Verstappen domineerde de industrie onder deze namen, ondanks het onbevredigende debuut van de Mexicaanse 2024. Red Bull daalde ook van de eerste naar de tweede plaats onder de fabrikanten als gevolg van de slechte prestaties van Pérez, hoewel Verstappen suggereerde dat de wortel van het probleem vooral de evenwichtsproblemen met de RB20 zou moeten zijn.
Echter, het verontrustende type Pérez kan ook worden gezien in de tijd. De vertraging van Pérez op Verstappen was de grootste, volgens de volgende analyse van de gewone verschillen tussen alle collega’s uit 2024. Checo gemiddeld 0,66 momenten voor Nederlanders en 0,56 seconden voor Nederlanders tijdens een wedstrijd rond. Dit zijn de grootste verschillen tussen alle vaste metgezellen als we de aanvallen van Oliver Bearman en Jack Doohan negeren. Logan Sergeant gaf hetzelfde toe aan Alexander Albon tijdens de eisen, maar als we kijken naar de tienden, was Pérez’ ruimte op Verstappen nog groter.
Hoewel vergeten moet worden dat de stoel naast Verstappen een van de meest uitdagende banen in de Formule 1 is, zegt het veel over het jaar dat Pérez eindigde. Geen enkele partner is in staat geweest om zich aan te passen aan Verstappen anders dan de stint van bij Toro Rosso en Daniel Ricciardo’s debuut Red Bull seizoen. De volgende illustratie illustreert dat dezelfde regel geldt voor Pérez. Max consequent presteren aanzienlijk slechter in zowel vaardigheden en races elk jaar dan de ontslagen Mexicaan. In 2022 was de verandering de kleinste, maar dat kan op twee manieren verklaard worden. Verstappen verafschuwt Pérez’ vermogen om de tijd snel te starten, en de Red Bull auto leunt zeker naar de onderstuur in de eerste Grands Prix van dat jaar, die de laatste haat.
Daarnaast onthult het onderstaande diagram nog iets anders: In absolute termen gaf Pérez niet eens zoveel toe aan Max als het jaar ervoor, vooral niet tijdens vaardigheden. De vertraging van Pérez met zijn partner was in beide gevallen iets hoger dan zes tiende, maar de effecten waren veel erger in 2024. Wanneer Pérez, door de overmacht van Red Bull Racing in 2023, in staat was om een positie te winnen op de eerste, tweede of derde startrij🚗 met zes tienden achter zijn stafgrootte, kon die exacte marge in 2024 een Q1 terugkeer betekenen. Pérez heeft volgens de gegevens niet veel slechter kunnen presteren, maar de prestaties van Verstappen zijn toegenomen en de kosten zijn ook gestegen.
Ondanks het feit dat hij Liam Lawson promoveerde en iets meer claimde op hoog en laag, heeft dit alles de positie van Pérez onhoudbaar gemaakt. Verstappen lokte zelfs de bank, maar Yuki Tsunoda hoefde het maar te doen met één Abu Dhabi testdag en een Red Bull Racing reserve driver positie in 2025. Helmut Marko hield vorige maand vol dat terwijl Tsunoda de snelheid van de twee had vertraagd, extra factoren hadden geholpen. Zo lijkt Tsunoda echter op een heethoofd, en Red Bull gelooft dat Lawson meer potentie heeft voor de toekomst.
De statistieken onthullen beide dingen. De gemiddelde verschillen tussen Tsunoda en al zijn teamgenoten op de (voorheen AlphaTauri) zijn weergegeven in onderstaande grafiek. Het toont ten eerste aan dat Tsunoda blijkbaar langzamer is geweest dan Pierre Gasly, maar dat alle concurrenten van zijn zusterteam ten minste een bepaald niveau hebben bereikt. Maar Lawson’s transitie is ook zichtbaar, vooral als je de 2023 beelden vergelijkt met Tsunoda met de nummers uit 2024. Met slechts een gemiddelde vertraging van 0,05 momenten, moest de Kiwi veel zeggen tijdens de kwalificatietijden in 2023. Tijdens de races was het percentage ook kleiner, dus Lawson was in staat om de natuurlijke snelheid van Tsunoda ongeveer met veel minder ervaring.
Red Bull Lawson is ook hoger dan Tsunoda op basis van alleen deze afbeelding en de ruimte die over is. Extra evenwicht en de capaciteit om te wijzigen worden gemaakt. Lawson wordt bijvoorbeeld mentaal gezien als de sterkere………………………………………………………………………………………….. De moeilijkheid naast Verstappen is ongetwijfeld vele malen groter dan wat Lawson nog moet doorstaan, maar dat is precies wat de mentale component zo cruciaal maakt. Niet kraken, zelfs als Verstappen het doet in de snellere shows, een van Lawson’s belangrijkste verantwoordelijkheden is om te leven in de tweede Red Bull stoel. De tot nu toe gemaakte vooruitgang en de verbeteringen in Tsunoda geven hoop, maar ze bieden ook weinig belofte voor het belangrijke werk dat Lawson in 2025 naast Verstappen zal houden.
In dit artikel
Ronald Vording
Formule 1
Sergio Pérez
Max Stapping
Liam Lawson
Yuki Tsunoda
Red Bull Racing
Racing Bull
Registreer voor internet updates met het laatste nieuws over deze onderwerpen en wees de eerste om te horen.