Ford kon geen beter moment bedenken om haar betrokkenheid bij Le Mans ‘ 24 Hours uit 2027 en de beste koers van het World Endurance Championship aan te kondigen. De Blue Oval won onlangs zijn eerste internationale competitie in de GTD Pro klasse, de 24 uur van Daytona, met de meest recente versie van de Mustang GT3. In de Verenigde Staten heeft Ford een rijke geschiedenis met de Mustang, die zelfs de 24 uur van Daytona won in 1967. Ford heeft de langeafstandscultuur twintig keer gewonnen.
Dan heeft Ford nog een lange-afstand vintage in zicht: De 24 uur van Le Mans. Sinds 2024 Ford maakte deel uit van de WEC, zij het met de Mustang LMGT3. De Amerikaanse business is ook in staat om haar uitstekende prestaties van 1966 tot 1969 tonen tijdens de 24 uur van Le Mans. Er was geen mate van eigendom van de Ford GT40, maar duidelijk won de strijd, dus Ford nam de beslissing om die fase te verlaten. Veertig keer na het winnen van Le Mans, Ford won de GTE cursus opnieuw in 2016. Echter, Ford maakte geen echte kans op de standaard overwinning, maar dat zal veranderen in 2027.
Ford is ongetwijfeld niet de enige automaker om de beslissing te nemen om deel te nemen aan wat nu vaak wordt aangeduid als de Gouden Eeuw van sportwagen racen na jaren van het zijn uit het land. Deze keer zal Aston Martin de vreemdeling zijn, de volgende keer het pleziermerk van Hyundai. Dit betekent dat de WEC in 2027 niet minder dan tien ondernemingen zal hebben, mits alle huidige ondernemingen hun activiteiten voortzetten. , BMW, Cadillac, Ferrari, Peugeot, Porsche en Toyota zijn nu onderdeel van WEC en kunnen dit op papier doen ten minste tot 2029, aangezien de nieuwste generatie Hypercars vorig jaar werd verlengd.
LMH in IMSA?
Ford zal een LMDh bouwen voor 2027, wat betekent dat het een voertuig krijgt van een van de vier leveranciers, Dallara, Ligier, Multimatic of Oreca. Het biedt een spannende transmissie, omdat Aston Martin, Ferrari, Peugeot en Toyota bouwden een Hypercar volgens de Le Mans Hypercar regels. Alpine, BMW, Cadillac en Porsche hebben een LMDh in WEC. Een Hypercar zal worden gebouwd door Genesis en Ford als beginners op basis van LMDh regelgeving, enigszins verschuiving van de balans naar LMDh.
Foto van: Emanuele Clivati S.A.
Hoewel de verschillen tussen LMH en LMDh klein zijn, zijn er enkele voordelen en nadelen en beperkingen. Er zijn geen LMH in IMSA waar LMH en LMDh kunnen worden geracet in zowel WEC en IMSA. Als een bedrijf wil concurreren in een IMSA race met een LMH, moet een fabrikant voldoen aan een van de eisen in de regels. De producent maakt daarom jaarlijks ten minste 2.500 straatauto’s. Dat is geen probleem voor Aston Martin, Ferrari, Peugeot en Toyota. Aangezien Peugeot als merk niet effectief is in de Verenigde Staten en daarom geen markt is, is de vraag of racen in IMSA gunstig is voor deze organisaties. Ferrari heeft geen ideeën om in de toekomst deel te nemen aan IMSA, maar heeft het niet uitgesloten. Toyota heeft nu een significante aanwezigheid in NASCAR, maar IMSA is niet nodig om het te promoten.
Terugverdienen
Maar, Aston Martin heeft nu een plan om te concurreren in beide toernooien, wat resulteert in de Verenigde Staten ontvangen van de Valkyrie AMR-LMH. De Balance of Performance is bedoeld om de twee groepen te stabiliseren, dus dit is de eerste LMH die meedoet in IMSA. Meer privileges zijn beschikbaar voor bedrijven die een LMH bouwen. Zij kunnen het voertuig maken volgens hun eigen specificaties, maar LMDh producenten zijn beperkt tot de vier reeds genoemde voertuigfabrikanten. De beslissing om de Valkyrie te gebruiken als voertuig door Aston Martin viel onmiddellijk onder de LMH richtlijnen. LMH-bedrijven kunnen daarentegen hun eigen combinatiestructuur ontwerpen, waarbij LMDh-teams een regelmatig hybride systeem krijgen. 🚗
Dit is ook een van de uitstekende voordelen van de LMDh, en dit is een van de redenen dat het lijkt te hebben een lichte neiging onder fabrikanten. De rechten van de LMH lijken zeer aantrekkelijk op document, maar dat impliceert ook dat ze zelf moeten worden ontworpen, en dat komt ook bij de bijbehorende kosten. Je hoeft alleen maar een paar providers te benaderen en sommige dingen aan te passen aan uw unieke stijl als u wilt concurreren met een LMDh. Hoewel dit ook inkomsten kost, is het aanzienlijk goedkoper dan alles wat nodig is om te ontwerpen en produceren. In tegenstelling tot Mercedes F1 en Haas F1, waar Mercedes F1 alles ontwerpt en produceert in zijn eigen fabrieken, terwijl Haas F1 sommige onderdelen van Ferrari koopt. 🚗

Foto van: Shameem Fahath
Deze kosten kunnen gedeeltelijk worden teruggevorderd door een LMH-bedrijf, zoals Ferrari doet met een aangepaste versie van de 499P voor klanten, de & 🚗 499P Modificata. Voor 5,1 miljoen dollar en met een enigszins aangepaste versie van de Le Mans winnaar ‘ 24 uur op draden in 2023 en 2024 kunnen geïnteresseerde klanten kopen een exemplaar voor 5 miljoen dollar. 🚗 Ferrari investeert sterk in de technologie, maar kan het ook kopen- dingen die de LMDh’s kunnen doen. 🚗
Hybridesysteem
Een ander belangrijk onderscheid tussen LMH en LMDh is het feit dat LMH-leveranciers de mogelijkheid hebben om al dan niet een hybride systeem te gebruiken. Deze krachttrein moet op de vooras worden gemonteerd als de teams daarvoor kiezen. Dit geeft Ferrari, Peugeot en Toyota een voordeel onder gevaarlijke omstandigheden, zoals in de 24 uur van Le Mans van 2024, omdat ze voor vierwiel reizen kozen. 🚗
Een hybride structuur met achterwielaandrijving is te allen tijde vereist in LMDh. Alle fabrikanten bedienen momenteel een samengesteld systeem, met uitzondering van de Aston Martin. De AMR-LMH zal niet worden uitgerust met een samengesteld systeem, maar het zal afhangen van de kracht van de 6. 5 liter V12 motor, die normaal gezien wordt beperkt door zijn beperkingen in termen van het produceren van veel meer energie dan de hybride motoren. 🚗
Dus, Ford en Genesis ‘ beslissing om te kiezen voor LMDh is logisch om een aantal redenen. Hoewel het heeft meer ontwikkelingsmogelijkheden, de kosten zijn beperkt tot de aankoop van het nodige kader en composiet programma, maar de interne verbrandingsmotor en de buitenkant kan een onderscheid maken. Op deze manier, sommige bedrijven kunnen toetreden tot de Hypercars zonder dat het wordt echter een andere dure voertuig sportprogramma. 🚗
In dit artikel
Laurens Stade
WEC
Registreer voor internet updates met het laatste nieuws over deze onderwerpen en wees de eerste om te horen.