Terwijl alle ogen op de privétests van in Barcelona waren gericht, werkte namens Pirelli tests af op Paul Ricard met de regenbanden voor 2026. De velgen houden dan dezelfde diameter – achttien inch – maar de breedte van de banden en de dikte van de compounds aan de voorkant en de achterkant wordt minder. Om goed beslagen ten ijs te komen mag Pirelli dit jaar veertig testdagen afwerken met teams. Voor de eerste twee dagen werd McLaren opgetrommeld.
Dinsdag mocht Oscar Piastri testen, maar dat verliep wat minder goed. De baantemperatuur lag ‘s ochtends onder het vriespunt, waardoor de aangepaste MCL80 – de auto van 2023 – lange tijd in de pitbox bleef staan. ‘s Middags haalde de Australiër alle verloren tijd in en reed 120 rondes. Een dag later was aan de beurt. De Brit werkte in totaal 123 rondes af op het aangepaste Le Castellet.
De keuze voor het circuit van Paul Ricard is logisch te verklaren. Pirelli wilde graag de regenbanden testen en het Franse parcours heeft sproeiers naast de baan staan, om zo het asfalt kunstmatig nat te krijgen. Beide dagen is er gebruikt gemaakt van deze sproeiers, zodat het circuit de hele dag even nat zou zijn. Pirelli verklaart dat daardoor de data betrouwbaarder zijn. Pirelli’s motorsport-directeur Mario Isola spreekt daarom ook van een succesvolle test.
“De eerste testsessies van 2025 zijn goed bruikbaar gebleken”, vertelt de Italiaan. “Wanneer je de regenbanden wil testen, is het niet makkelijk om continu dezelfde vochtige omstandigheden te reproduceren om zo betrouwbare data te krijgen. Maar over de afgelopen twee dagen hebben we veel belangrijke informatie verzameld als het gaat over het vaststellen van de nieuwe intermediates en de regenbanden. Het wordt een druk jaar voor onze engineers die zich bezighouden met de ontwikkeling. Na de komende twee weken komen er nog twee testsessies aan. Allebei in Spanje: 4 en 5 februari rijden McLaren en Ferrari [met onder andere ] op het circuit van Barcelona. Op 12 en 13 februari rijdt op Jerez de la Frontera beide dagen met ons, terwijl McLaren en een dag meedoen.”
In dit artikel
Gijs Leuvenink
Formule 1
Lewis Hamilton
Lando Norris
Oscar Piastri
Ferrari
Mercedes
McLaren
Alpine
Wees als eerste op de hoogte en schrijf je in voor e-mail updates met realtime nieuws over deze onderwerpen
Schrijf je in voor nieuwsupdates