De eerste van twee gedeelde wintertests in 2025 werd deze week gehouden in Maleisië, waar de MotoGP carnaval verzameld. Hoewel de Yamaha preppy, testers en full-time renners konden scoren tijdens de Shakedown Test volgende week, woensdag markeerde het begin van het eerste testjaar waarvoor alle fulltime renners mochten deelnemen. Bovendien, als gevolg van dit, meer prominente namen in verschillende kleuren zijn verschenen op het cement dan er zijn geweest in de afgelopen jaren. Voor het eerst was Marc Marquez te zien met de levering van Ducati’s voorraadteam, terwijl Pedro Acosta in de kleuren van Red Bull KTM te zien was.
Jorge Marten, de regerende wereldheld, maakte de overgang van Pramac naar Aprilia dit voorjaar, om zijn aandacht te houden. Na een eerste ontmoeting met de RS-GP in Barcelona hoopt hij te wennen aan zijn nieuwe apparatuur in Sepang, maar het was geen succes. Marten was eerder neergestort in de eerste bocht een uur eerder met een highsider, en hij moet doen voordat het volgende uur is op zijn beurt 2. Hij bezocht een nabijgelegen ziekenhuis na pijn in zijn hand en voet die volgende herfst. De checkdag van Martín was dus al klaar na 13 rondes.
Marten was ongetwijfeld niet de enige die problemen had met de eerste examendag. Op het Sepang International Circuit, Fabio di Gianntonio, die terugkeerde van een hoofdfunctie, ging zelfs over, dingen die gebeurde met , Acosta, en . Vooral voor Fernández had de val vervelende effecten. De piloot werd gedwongen om de test opnieuw te doen omdat hij een wervel in zijn linkerkant had gebroken. In werkelijkheid reisde Fernández na woensdag terug naar Spanje om een operatie te ondergaan.
Yamaha houdt geweldig ontwerp
Yamaha was degene die consequent sloeg de tijd in termen van schouder dagen. Tijdens de Shakedown Test van vorig jaar, de Chinese fabrikant, die ver weg zonk in de afgelopen jaren, kwam sterk voor de dag. Tijdens de eerste dag van de sociale tests werd die lijn verlengd. Na tweeënhalve dag testen nam de leiding na een duik van minder dan één moment en 58 seconden, toen en zich in het eerste kwartaal aan de top van de ranking meldden. Met iets meer dan een uur voor de boeg wist de periode van de Fransman te verbeteren, maar de wereldkampioen van 2021 antwoordde door op te merken in de laatste minuut 1, 57.555.
Marc Márquez nam een tweede keer op in de laatste ronde van het aandelenteam Ducati.
Foto van: Goud en gans / Motorsport Afbeeldingen
Deze periode was voldoende voor Quartararo om de testtijd zo snel mogelijk na de eerste testdag te voltooien. Marc Marquez naderde het Yamaha paard tot 0.051 momenten op zijn debuutdag op de Ducati GP25 in de laatste paar minuten om naar de tweede plaats te gaan. De top drie werden afgewerkt door broeder Lex Márquez, gevolgd door Gresini partner Fermn Aldeguer als de beste nieuwkomer van de dag. Op ongeveer zes tiende van Quartararo nam de tweede keer op in 0.001 seconden, met de titel van beste Honda driver. Di Gianntonio, Miller, en Oliveira voltooiden de top tien van de openingstijd in Sepang.
In termen van schouder dagen, KTM nam het rustig aan, omdat geen van de renners waren in de top tien. Ondanks het scoren in meer dan achthonderdste op Quartararo, was Acosta de elfde beste bestuurder van het Oostenrijkse product. Na P12 en P13, en KTM Tech3-man Maverick De Viales waren ook de laatste pendelaars die binnen een minuut na de snelste tijd doorkwamen. Lex Rins slaagde niet met de vijftiende dag, wat ook geldt voor en Ogura. Tweevoudig wereldkampioen bleef op de zestiende plaats, samen met en Enea Bastianini, een voormalig teamgenoot. werd 20e namens Yamaha’s check crew, met op P21. De nieuwkomer van de was een van de meest succesvolle in het veld met 70 schelpen. Door hun ongelukken waren Raul Fernandez en Marten de minst succesvolle chauffeurs en sloten de rijen.
De MotoGP praktijk in Sepang begint donderdag met de volgende ochtend. De chauffeurs kunnen dan van 10.00 tot 18.00 uur lokale tijd (03.00 tot 11.00 uur Nederlandse tijd) op de baan verschijnen.
Na resultaten van de vrije training – Tijd 1
Pos |
RiJder |
Team |
MERK |
TIJD |
VERSCHIL |
---|---|---|---|---|---|
1 |
Fabio Quartararo |
Yamaha MotoGP Teammonster Energie |
YAMAHA |
1’57.555 |
|
2 |
Marc Torres |
Ducati Lenovo Team |
DUCATI |
1’57.606 |
0.051 |
3 |
Alex Torres |
Gresini Racing MotoGP |
DUCATI |
1’57.738 |
0.183 |
4 |
Fermin ALDEGUER |
Gresini Racing MotoGP |
DUCATI |
1’58.035 |
0.480 |
5 |
Franco Morbidelli |
Pertaminea Enduro VR46 Racing Team |
DUCATI |
1’58.114 |
0.559 |
6 |
Joan MIR |
Honda HRC Castrol |
HONDA |
1’58.115 |
0.560 |
7 |
Fabio della GIANNTONIO |
Pertaminea Enduro VR46 Racing Team |
DUCATI |
1’58.265 |
0.710 |
8 |
Jack MILLER |
Prima Pramac Yamaha MotoGP |
YAMAHA |
1’58.298 |
0.743 |
9 |
Johann ZARCO |
CASTROL Honda LCR |
HONDA |
1’58.332 |
0.777 |
10 |
Miguel Oliveira |
Prima Pramac Yamaha MotoGP |
YAMAHA |
1’58.371 |
0.816 |
11 |
Pedro ACOSTA |
Red Bull KTM Fabrieksrace |
KTM |
1’58.396 |
0.841 |
12 |
Brad BINDER |
Red Bull KTM Fabrieksrace |
KTM |
1’58.507 |
0.952 |
13 |
Maverick VIÑALES |
Red Bull KTM Tech3 |
KTM |
1’58.552 |
0.997 |
14 |
Alex RINS |
Yamaha MotoGP Teammonster Energie |
YAMAHA |
1’58.652 |
1.097 |
15 |
Luca MARINI |
Honda HRC Castrol |
HONDA |
1’58.704 |
1.149 |
16 |
Ai OGURA |
Trackhouse MotoGP Team |
APRILIA |
1’58.763 |
1.208 |
17 |
Francesco BAGNAIA |
Ducati Lenovo Team |
DUCATI |
1’58.947 |
1.392 |
18 |
Marco BEZZECCHI |
Aprilia Racing |
APRILIA |
1’59.207 |
1.652 |
19 |
Enea Bastiani |
Red Bull KTM Tech3 |
KTM |
1’59.597 |
2.042 |
20 |
Augusto FERNANDEZ |
Yamaha Factory Racing |
YAMAHA |
1’59.676 |
2.121 |
21 |
Somkiat CHANTRA |
IDEMITSU Honda LCR |
HONDA |
2’00.299 |
2.744 |
22 |
Raul Fernández |
Trackhouse MotoGP Team |
APRILIA |
2’01.288 |
3.733 |
23 |
Jorge Michael |
Aprilia Racing |
APRILIA |
2’01.321 |
3.766 |
In dit artikel
Bjorn Smit
MotoGP
Wees de eerste om e-mail updates over deze onderwerpen in real-time te ontvangen en meld je aan voor nieuwsbrieven.