Red Bull openhartig over correlatieproblemen in F1: “Nooit helemaal opgelost”

De worsteling van Red Bull met balansproblemen in het Formule 1-seizoen 2024 hing tot op zekere hoogte samen met correlatieproblemen, oftewel in hoeverre de virtuele wereld (windtunnel, simulator en CFD-modellen) overeenkwamen met de realiteit. Helmut Marko heeft meermaals erkend dat de correlatie bij Red Bull niet goed was en liet weten dat het team op een bepaald moment ‘een beetje verloren’ leek in de doorontwikkeling. Het raceweekend in Monza heeft inzichten gegeven, nadat Red Bull niet volledig kon vertrouwen op de eigen modellen en simulaties.

Correlatieprobleem leverde ‘twijfels’ op

“Als je een correlatieprobleem hebt, dan ben je zeker een beetje verloren”, geeft Pierre Waché Verstappen gelijk in gesprek met Motorsport.com. “Max’ perceptie is wel iets anders dan die van ons, aangezien er vertraging zit tussen wat we naar hem brengen en waar we aan werken. Wat we introduceren, daar is twee à drie maanden ervoor al aan gewerkt. Voor hem zit het deels in die vertraging, maar vanuit ons perspectief geldt zeker: als je een correlatieprobleem hebt, dan kun je de tools niet meer vertrouwen. En dan moet je de tools aanpassen, zodat je de correlatie weer vindt. Tot die tijd heb je twijfels over alles wat je doet. Het is niet zozeer dat je verloren bent, maar meer dat je twijfels hebt over de resultaten die de tools je geven.”

Op de vraag of Red Bull het correlatieprobleem nu volledig heeft opgelost, reageerde Waché bij aanvang van de winterstop met een lach: “Nee. Het zal nooit helemaal opgelost zijn.” Het komt volgens de 52-jarige Fransman doordat de correlatie tussen theorie en praktijk nooit honderd procent zal zijn. “En wat nog meer geldt: als je een bepaalde tijd hetzelfde reglement houdt, dan zijn de verbeteringen waar je naar zoekt steeds kleiner. Dan moet de nauwkeurigheid van je tools steeds groter zijn.” Waché geeft ermee aan dat de topteams tegenwoordig zo aan elkaar gewaagd zijn, dat teams kijken naar marginal gains – hele kleine winstmarges – waardoor het bij de correlatie nog meer op de details aankomt.

“Doordat je naar kleine dingen aan het zoeken bent, wordt het correlatie-aspect nog belangrijker. Aan de aero-kant, en hetzelfde geldt voor de ophanging, kijk naar je naar twee of drie downforcepunten voor de vloer, het bodywork, et cetera. Dat heeft vervolgens ook weer invloed op delen van de auto die je niet in de windtunnel test, simpelweg omdat je ze niet in CFD na kunt bootsen. Op dat punt begint het gevaarlijk te worden”, legt de technische topman van uit. Het is exact wat er in 2024 is gebeurd: Red Bull kwam met noviteiten die in theorie meer downforce hadden moeten opleveren, maar die in de praktijk ongewenste neveneffecten hadden en de balans van de auto verstoorden.

Is nog niet tegen deze problemen aangelopen?

“Als ik dit zeg, dan komt het correlatie-aspect in eerste instantie doordat je naar een kleine delta zoekt en ten tweede doordat je sommige fysica niet kunt nabootsen. We moeten per definitie met een kleiner model in de windtunnel werken en niet met de realiteit, maar eerlijk gezegd hebben andere teams hetzelfde probleem”, vervolgt Waché. Desalniettemin lijkt McLaren nog niet tegen deze ongemakken te zijn aangelopen. Bij het team van en zijn alle updates immers raak geweest. “Afgelopen jaar, ja. Maar ik weet het niet. Aan het begin van het seizoen waren ze helemaal nergens. Het jaar ervoor waren ze helemaal nergens en in 2022 waren ze ook helemaal nergens. McLaren heeft sinds Miami een goede auto geproduceerd, maar in de tweeënhalf jaar daarvoor maakten ze geen indruk.”

Desondanks zou men op basis van Waché’s uitleg verwachten dat ook teams als McLaren richting een plafond gaan en vergelijkbare ongemakken moeten tegenkomen. “Ik weet niet waar ze staan, maar ik weet vooral niet waarom ze niet eerder performance hebben gevonden. Ik weet niet of dat aan de correlatie lag of aan iets anders. Ik zit natuurlijk niet in hun team, maar het resultaat voor ons is in ieder geval dat het nu moeilijker is om extra performance te vinden met de tools die we ter beschikking hebben.”

2024 ‘een interessant jaar’ en investering in de toekomst?

Waar Waché aangeeft dat de correlatieproblemen nog niet helemaal zijn verdwenen, rest natuurlijk de vraag of de situatie wel is verbeterd ten opzichte van vorig seizoen. “Het is verbeterd in de gebieden die we begrijpen. Maar in de Formule 1 sta je altijd op het punt van een nieuw probleem”, lacht de technisch directeur. “Het is de realiteit en het is ook waarom we hier zijn, om te anticiperen op problemen die je mogelijk kunt krijgen.” Het is volgens Waché wat de koningsklasse zo interessant maakt. “Het is gevaarlijk om het systeem blind te vertrouwen. Ik zeg niet dat we het niet moeten vertrouwen, maar je moet alles in perspectief zien en weten dat je op het circuit niet precies reproduceert wat je test.”

“Zelfs op het circuit kan de situatie van dag tot dag veranderen. De wind kan anders staan en de banden kunnen het gedrag van een auto compleet veranderen. Bovendien moeten we niet vergeten waar we het over hebben. We praten over één milliseconde, dus dat maakt het lastig.” Daarnaast maakt Waché duidelijk dat het niet blindelings vertrouwen van de cijfers juist de mindset moet zijn binnen een F1-team. “Een team is alleen maar goed als je twijfels hebt en nooit zeker bent van jezelf. Als je zeker bent van jezelf, dan weet je dat je faalt.” In dat opzicht noemt Waché 2024 een interessant jaar voor Red Bull. “Om heel eerlijk te zijn: wat we in het afgelopen jaar hebben meegemaakt, vind ik puur als een engineer erg positief. Als je wint, dan kijk je nooit op hetzelfde niveau naar de problemen en alle details dan wanneer je problemen op het circuit hebt. Als je niet het snelst bent, dan kijk je dieper en probeer je te leren. En des te meer je leert, des te meer dat een investering in de toekomst is.”

Lees meer:

In dit artikel

Ronald Vording

Formule 1

Max Verstappen

Red Bull Racing

Wees als eerste op de hoogte en schrijf je in voor e-mail updates met realtime nieuws over deze onderwerpen

Plaats een kenteken review

Plaats een reactie