Het hoofdkwartier van staat in het Zwitserse Hinwil en de krachtbron van Audi komt volgend jaar uit een fabriek in het Duitse Neuburg, maar er komt voor het aanstaande fabrieksteam nog een derde locatie bij. De formatie is van plan om in de zogenaamde ‘Motorsport Valley’ in Groot-Brittannië een extra uitvalsbasis op te zetten. Daarmee hoopt Sauber getalenteerde engineers en technici aan te trekken die momenteel al voor een van de zeven in Groot-Brittannië gevestigde Formule 1-teams werken. Met de nieuwe uitvalsbasis, die in de zomer geopend moet worden, kunnen toekomstige medewerkers van het team dus ook in Groot-Brittannië blijven wonen, in plaats van verplicht te moeten verhuizen naar Zwitserland of Duitsland.
Het initiatief voor een derde uitvalsbasis is een belangrijk onderdeel van de langetermijnstrategie van Audi’s F1-project om het technische team uit te breiden. “We zijn verheugd dat we ons technische centrum in Groot-Brittannië opzetten ter aanvulling van onze bases in Hinwil en Neuburg”, zegt Mattia Binotto, de COO en CTO van Sauber Motorsport. “Uitbreiden naar Groot-Brittannië stelt ons in staat om dicht bij een van ‘s werelds meest dynamische ecosystemen qua autosport te blijven. Onze visie is om een sterk, samenwerkend netwerk op te bouwen tussen Hinwil, Neuburg en Groot-Brittannië ten behoeve van innovatie en prestaties.”
De technische hub in het Verenigd Koninkrijk zal geen deel uitmaken van , waarbij de in Zwitserland gevestigde onderneming zou profiteren van een hoger budgetplafond vanwege de hogere kosten van levensonderhoud in dat land. Sauber beweert al langer dat de personeelskosten hierdoor hoger zijn dan bij de concurrerende teams uit Groot-Brittannië en Italië. “Het is onze verantwoordelijkheid om eerlijk te zijn. Het werd ons duidelijk dat de salarissen in bepaalde landen veel, veel hoger liggen en dat de levenskosten in bepaalde landen veel hoger zijn”, verklaarde single-seater-directeur Nikolas Tombazis van de FIA vorig jaar in Austin.
“Ik zie het zelf, ik woon in Genève. Telkens als ik naar de supermarkt ga, denk ik eraan”, vervolgt hij. “We hadden het gevoel dat een team in een land met hoge arbeidskosten, zoals Zwitserland, uiteindelijk ongeveer 30 tot 40 procent minder mensen aan de auto zou kunnen laten werken. Dat vonden we fundamenteel oneerlijk. We hebben besloten dat dit ertoe zou kunnen leiden dat we proberen bescherming te bieden vanuit een regelgevend oogpunt, of dat het uiteindelijk zou betekenen dat teams niet meer zouden kunnen opereren en een team als Sauber zou moeten sluiten en verhuizen naar een ander land. Dat is volgens ons niet de juiste manier voor een wereldkampioenschap.”
In dit artikel
Bjorn Smit
Formule 1
Wees als eerste op de hoogte en schrijf je in voor e-mail updates met realtime nieuws over deze onderwerpen
Schrijf je in voor nieuwsupdates