De slotfase van de 24 uur van Daytona was zeer hectisch te noemen. Tijdens de race ging het al meermaals fout voor de leiders in de LMP2 en dat was in de slotminuten niet anders. Daardoor kon de #8 van Job van Uitert, , Sebastian Alvarez en John Farano de zege pakken. Toch is het enkele dagen na de race ook fout gegaan voor deze leiders: zij moeten hun zege namelijk inleveren.
Na afloop van de race is er namelijk een inspectie geweest en daar is gebleken dat de ORECA-Gibson 07 van dat team niet aan de technische reglementen voldeed. Het skid block onder de auto vertoonde namelijk te veel slijtage. Volgens de regels mogen deze skid blocks niet meer dan 5 millimeter slijten gedurende een race. Als gevolg daarvan is de #8 Tower Motorsports van de eerste naar de twaalfde – en laatste – plaats in de klasse gegaan. Het team heeft direct een protest ingediend tegen dit besluit, maar deze werd afgewezen door IMSA. Daardoor is de zege naar de #22 van Paul di Resta, Daniel Goldburg, James Allen en Rasmus Lindh gegaan. Het is voor dat team de eerste zege in de 24 uur van Daytona en volgt na de zege in de 24 uur van Le Mans van afgelopen jaar.
Tower Motorsports-teammanager Ricky Capone was uiteraard niet blij met het besluit van IMSA en stelt dat zijn team geen sportief voordeel heeft behaald. “Tower Motorsports is diep teleurgesteld door de beslissing van IMSA om onze LMP2-auto met startnummer 8 te straffen na de technische inspectie na de race tijdens de 24 uur van Daytona”, zegt Capone. “Ons team betwist deze beslissing ten stelligste en blijft erbij dat we geen enkel technisch reglement opzettelijk hebben overtreden. De overtreding die IMSA aanhaalt, heeft te maken met overmatige slijtage van het skid block, een probleem dat zich in de loop van een intense endurancerace kan voordoen door variabelen waar een team geen directe invloed op heeft. De auto met nummer 8 heeft de technische inspectie tijdens het evenement en in eerdere wedstrijden zonder problemen doorstaan. We zijn ervan overtuigd dat dit besluit geen fout of concurrentievoordeel van onze kant weerspiegelt.”
“We hebben een formeel protest ingediend, dat door IMSA is afgewezen. Hoewel we het reglementaire proces respecteren, zijn we erg ontmoedigd door deze beslissing”, vervolgt de teammanager. “We zijn ongelooflijk trots op dit team en dit doet niets af aan de enorme inzet en toewijding van onze coureurs, engineers en crew, die 24 uur lang vlekkeloos hebben gepresteerd.” Hoewel het team ook begrijpt dat het voor IMSA een ‘moeilijk besluit’ was, kijkt het volgens Capone wel naar de mogelijkheden om te reageren op deze straf.
In dit artikel
Laurens Stade
IMSA
Job Van Uitert
Tower Motorsports
Wees als eerste op de hoogte en schrijf je in voor e-mail updates met realtime nieuws over deze onderwerpen
Schrijf je in voor nieuwsupdates