Voor 2026, Ferrari en McLaren liep meer dan 600 ronde op examen F1 banden.

Met de grote reglementswijzigingen van 2026 in aantocht heeft Pirelli een omvangrijk testprogramma opgezet voor de banden die vanaf dat jaar gebruikt worden. Nadat vorige week op Paul Ricard aan de slag mocht met de nieuwe regenbanden, kregen de Britse formatie en dinsdag en woensdag de eer om de nieuwe slicks uit te proberen. De Scuderia had voor de gelegenheid de SF-24 van afgelopen seizoen voorzien van enkele veranderingen, terwijl McLaren de aangepaste MCL60 uit 2023 gebruikte voor de test op het Circuit de Barcelona-Catalunya.

Beide testdagen werden afgewerkt onder uitstekende weersomstandigheden en dus konden de coureurs van beide teams de nodige kilometers maken ten behoeve van de bandenontwikkeling. Op dinsdag mochten en in de Ferrari stappen, terwijl het testwerk van McLaren voor zijn rekening nam. Ze legden respectievelijk 86, 87 en 159 ronden af op het Catalaanse circuit met een 1.15.215 van Norris als beste tijd van de dag. De Brit moest het stuur van de MCL60 op woensdag afstaan aan Oscar Piastri, die nog eens 152 ronden reed. Hamilton en Leclerc werkten wederom een halve dag af namens Ferrari en waren allebei goed voor 74 ronden. Leclerc bleek met 1.14.971 uiteindelijk de snelste, al waren de rondetijden vanwege de uiteenlopende testwerkzaamheden van ondergeschikt belang.

Foto door: Pirelli

In totaal legden McLaren en Ferrari in twee dagen liefst 632 ronden af met prototypes van de banden voor 2026. Die veranderen behoorlijk ten opzichte van de banden die de afgelopen jaren werden gebruikt. Zo worden de voor- en achterbanden respectievelijk 25 en 30 millimeter smaller zodra de F1-teams volgend jaar overstappen op een nieuw technisch reglement. De tweedaagse test in Montmeló was dan ook heel nuttig, zo verklaarde Pirelli’s motorsportbaas Mario Isola. “Dat geldt vooral met betrekking tot het leveren van een vergelijking tussen de verschillende constructies voor volgend seizoen, maar ook wat betreft het experimenteren met de hardere compounds uit de reeks.”

Met de verzamelde informatie kan Pirelli weer verder met de ontwikkeling van het F1-rubber voor 2026. “Het circuit van Barcelona staat bekend als een van de meest veeleisende voor de banden qua slijtage en de energie die ze te verwerken krijgen”, vervolgde Isola. “De informatie die we in deze twee dagen hebben verzameld, wordt dan ook heel belangrijk voor de toekomstige ontwikkeling van deze generatie banden. Het is een veeleisende start van het jaar met liefst vier testsessies voordat het seizoen begint, dus ik wil alle teams die met ons samenwerken enorm bedanken. We weten namelijk hoe druk ze op dit moment zijn.”

Met vier testsessies verwijst Isola naar de testplannen die Pirelli voor de start van het F1-seizoen 2025 heeft. Naast de tests in Paul Ricard en Barcelona gaat het ook om twee tests die in de komende weken verricht gaan worden. Op 13 en 14 februari is Jerez het decor voor een test waaraan , McLaren en zullen deelnemen. Daarna volgt op 2 en 3 maart nog een tweedaagse test in Bahrein, die Alpine en voor hun rekening nemen.

Meer Pirelli-nieuws:

In dit artikel

Bjorn Smit

Formule 1

Lewis Hamilton

Charles Leclerc

Lando Norris

Oscar Piastri

Ferrari

McLaren

Wees als eerste op de hoogte en schrijf je in voor e-mail updates met realtime nieuws over deze onderwerpen

Plaats een kenteken review

Plaats een reactie