Voor de WEC-periode 2025 verwijdert Aston Martin doek uit Valkyrie AMR-LMH.

Deze keer maakt Aston Martin zijn eersteklas debuut op het World Endurance Championship, en dat doet het met de gretig verwachte Valkyrie AMR-LMH. Aston Martin werkte samen met The Heart of Racing om de nieuwe ervaring te lanceren in een voertuig dat op een bepaalde manier verschilt van de voertuigen van de wedstrijd. Aston Martin was in staat om de Hypercar te maken volgens Le Mans Hypercar regelgeving, die bestond uit vier leveranciers van voertuigen en een vast combinatiesysteem, waardoor het gloednieuwe bedrijf alles zelf kon ontwerpen en ontwikkelen. Het kon dus kiezen voor een hybride systeem, maar koos eerder voor een 6,5 liter V12 motor. Dit is een mager brandend type, dus het energieverbruik is beperkt. 🚗

Aston Martin koos het WEC kleurenschema voor de bekende alternatieve startnummers 007 en 009 voor beide voertuigen. Het Britse bedrijf kan een blauw kleurenschema gebruiken in het IMSA SportsCar Championship, vergelijkbaar met dat van THOR, wanneer ze concurreren met een kopie van de Hypercar. ” Dit is een gelukkig moment voor Aston Martin,” zegt Adrian Hallmark, CEO van Aston Martin Lagonda. Teruggaan naar de uitdaging voor het algehele succes tijdens de 24 dagen van Le Mans staat centraal in onze waarden en vormt een belangrijk keerpunt in ons autosportrecord. De Valkyrie vertegenwoordigt de blijvende sportfilosofie van het merk, die al meer dan een eeuw belichaamd is. Het is de enige therapieën die zijn gemaakt tijdens de competitie op de top van de atletiek autorace in zowel de WEC en IMSA.

Foto van: Aston Martin Racing

Tijdens de beoordeling van de Valkyrie AMR-LMH bevestigde Aston Martin ook de line-ups van de piloot voor het seizoen 2025. Tom Gamble begeleidt voor de gewone tijd, ondanks het feit dat hij momenteel op de lijst stond voor de #007 Valkyrie. Ze moeten de cockpit bespreken met Ross Gunn in de laatste 24 uur van Le Mans, wat resulteert in het kiezen van een complete Engelse line-up. De # 009 Valkyrie wordt bemand door 🚗 Marco Sørensen en Alex Riberas, 🚗 Roman De Angelis sluit zich aan bij dat team voor de 24 uur van Le Mans. De # 23 Valkyrie in IMSA wordt dit jaar gedeeld door Gunn en De Angelis.

Enkele testmijlen

Voor de V12-website moest Aston Martin enkele aanpassingen doorvoeren, mede omdat de oorspronkelijke website van het straattype meer dan 1.000 pro genereert terwijl in WEC er een limiet van 500 kW is, omgebouwd tot 689 pk. Het is van cruciaal belang om de brandstof die nodig is om de noodzakelijke tochten te voltooien schoon te rijden, zegt Adam Carter, Aston Martins hoofd van Endurance Motorsport. We draaien de motor langzamer omdat we minder energie nodig hebben. We kunnen de motorcurve bekijken en wrijvingsverlies verminderen door de snelheid te verlagen om de brandstofefficiëntie te verbeteren vanwege de lagere energielimiet van de regels.

Aston Martin Valkyrie LMH

Foto van: Aston Martin Racing

Adrian Newey, artiest voor Red Bull Racing, was de eerste die aan The Valkyrie werkte toen het team ook een technische samenwerking had met Aston Martin. Uiteindelijk veranderde het in een raceauto, die Carter voorspelde dat er zou gebeuren. ” Adrian, een van de grootste fabrikanten van racevoertuigen in de geschiedenis, zou bijna nooit denken over eventueel racen,” Carter zei.

Ter voorbereiding op de Hypercar ervaring in WEC en IMSA, Aston Martin heeft nu 15.000 test mijlen. Het bedrijf begon eerst met testen in Derby en Donington Park, en daarna werden Vallelunga en Jerez ook bezocht. De Valkyrie AMR-LMH is ook getoond in Bahrein, Qatar, Road Atlanta, Sebring en Daytona voor meer testen. Tijdens de 1, 812 meter van Qatar kan de Valkyrie AMR-LMH zijn debuut maken in de WEC. In IMSA sloeg het Daytona’s 24 uur over, maar de Hypercar deed actie tijdens de 12 dagen van Sebring. 🚗

Lees meer:

In dit artikel

Laurens Stade

WEC

Aston Martin Racing

Registreer voor e-mail updates met het breken van informatie over deze onderwerpen en wees de eerste om te horen.

Plaats een kenteken review

Plaats een reactie