Terwijl de MotoGP Shakedown Test dit weekend wordt afgewerkt in Sepang, besloot om zaterdag in Jakarta de nieuwe kleurstelling voor 2025 te onthullen. Die keuze maakte het voor fabrieksrijders en onmogelijk om deel te nemen aan de eerste driedaagse test, terwijl Honda vanwege de concessies wel de mogelijkheid heeft om racerijders in te zetten. Toch vindt Mir het geen enorm gemis dat hij de Shakedown Test moet overslaan. Hij oordeelt dat het vernieuwde testteam van Honda de honneurs prima kan waarnemen.
“Ik vind dat je moet delegeren. Vorig jaar hebben de racerijders heel veel testwerk verricht, ook omdat het testteam niet sterk genoeg was. Nu dat testteam enorm versterkt is, is het voor ons minder logisch om daar aanwezig te zijn”, vertelt Mir kort na de onthulling van de nieuwe livery van het fabrieksteam. “We hebben twee geweldige rijders met Taka [Nakagami], die de motor van binnen en van buiten kent, en Aleix [Espargaró], die nieuwe feedback geeft. Ze zijn heel snel, dus ik denk dat deze twee testrijders dezelfde feedback kunnen geven als de fabrieksrijders. Dit neemt heel veel werk bij ons weg. Natuurlijk zit je liever op de motor dan dat je bij een evenement bent, maar ik denk niet dat ze hiermee een verkeerde keuze hebben gemaakt.”
‘Werkwijze Albesiano kan werken’
Met en werd het testteam van Honda dus flink aangevuld, maar daar is het niet bij gebleven qua personele versterkingen. Op technisch gebied sloeg de fabrikant uit Tokio een slag door technisch directeur Romano Albesiano weg te kapen bij Aprilia. De Italiaan was tijdens de test in Barcelona al aanwezig namens zijn nieuwe werkgever en de verwachting is dat hij, samen met de ervaren testrijders, een belangrijke rol gaat spelen in de ontwikkeling van de RC213V. Inmiddels heeft Mir al even kort kennisgemaakt met de nieuwe technische baas van het MotoGP-project.
“Ik heb na de test in Barcelona met Romano gesproken. Dat was interessant om zijn werkwijze te leren kennen en om de problemen uit te leggen. Ik wil echter wachten op de test van volgende week, zodat we meer in detail kunnen praten en elkaar iets beter kunnen leren kennen”, stelde hij, om daarna in te gaan op zijn eerste indruk van Albesiano. “Van wat ik heb gezien, is hij een heel methodisch persoon, wil hij dingen in de juiste volgorde doen en wil hij graag de controle houden. Dat is waarschijnlijk de methode die hij had bij Aprilia en als hij die bij Honda kan implementeren, dan zou het kunnen werken.”
Mentaal sterker worden
Zelf zat Mir de afgelopen wintermaanden niet stil. Op een MotoGP-machine stappen zat er weliswaar niet in, maar dat gaf hem wel de kans om op het mentale vlak stappen te zetten. Als wereldkampioen van 2020 werd Mir eind 2022 als een ster binnengehaald door Honda HRC, maar sindsdien heeft de 27-jarige rijder van Mallorca zich tevreden moeten stellen met de strijd om de laatste punten. Dat was een verandering die hij lastig te verwerken vond. “Daar heb ik aan moeten werken”, erkende hij dan ook eerlijk.
“Het is niet makkelijk om in de spotlights te staan en te verdwijnen, zoals in alles wat de elitewereld omringt. We vergeten alles heel snel en zelfs als je het goed hebt gedaan in je carrière, trekt iedereen je in twijfel na twee slechte jaren. Dat is iets waar ik aan moest werken”, vervolgde Mir. “Ik probeer mijn best te doen, ik werk hard en dat neemt druk bij je weg. Als je je inspant en harder werkt dan wanneer je goede resultaten behaalt, dan moet je rustig zijn. Het maakt je mentaal sterker en dat is waar ik deze winter hard aan heb gewerkt.”
In dit artikel
Bjorn Smit
MotoGP
Joan Mir
Honda HRC
Wees als eerste op de hoogte en schrijf je in voor e-mail updates met realtime nieuws over deze onderwerpen
Schrijf je in voor nieuwsupdates