In de afgelopen jaren is het belang van testclubs in het MotoGP aanzienlijk toegenomen. Aangezien het gebruik van tal van aerodynamische chemicaliën is uitgegroeid tot een veel voorkomende praktijk op moderne machines, is het cruciaal om grondig te onderzoeken de componenten voordat ze te gebruiken in het weekend van de race. Met uitzondering van Honda en Yamaha, die zijn toegestaan om hun lopers te installeren, kunnen bedrijven gewoon die controles uitvoeren met soldaten vanwege de overeenkomsten. Daarom is de meerderheid van de bedrijven afhankelijk van ervaren automobilisten voor de vereiste tests en ontwikkeling, die ook een aanzienlijke invloed hebben op de verschillende motorfietsen ‘groei. Door het testen zorgen ze er ook voor dat bedrijven concurrerend kunnen zijn. Maar in 2025, voor welke rijders werken voor welk bedrijf op proefritten?
Ducati
In 2025 maakt Ducati gebruik van één echte test. Dat is . De doorgewinterde Italiaan speelt deze positie al een aantal jaren en staat ook onder contract tot 2026. Onlangs kreeg Pirro meerdere malen per jaar een snaar voor betrokkenheid bij MotoGP etniciteiten, maar sinds de terugkeer van de concessies is dat uniek. Volgens Ducati’s suprematie is het merk niet langer toegestaan om wildcards te gebruiken, dus Pirro moet het doen met betrokkenheid bij geheime tests en gedeelde MotoGP testen. Hij kan zelfs inpakken als een van de gewone individuen ziek of gewond is.
KTM
KTM heeft twee uiterst goed geïnformeerde testers in dienst binnen de gelederen, in tegenstelling tot Ducati’s gewoon Pirro testen. is sinds 2019 geassocieerd met het Mattighofen model en zal in 2025 opnieuw de testkrijger spelen. Net als volgend jaar kreeg hij steun van . Een of beide, of misschien beide, zullen naar verwachting in 2025 een of meer stammen beginnen samen met een touw. In ieder geval was dit de situatie in 2024 ondanks de kwetsbare financiële situatie die dit jaar weer voorkomt. Vanwege de overeenkomsten heeft KTM de kans om dit zes keer te doen.
In het afgelopen jaar heeft KTM een tweede test uitgevoerd in het volk van , maar het akkoord van de Duitser werd pas in 2025 verlengd.
Dani Pedrosa is al lang een gewaardeerd lid van de KTM testgroep.
Foto van: Goud en gans / Motorsport Afbeeldingen
Aprilia
Wat concessies betreft, is de positie van Aprilia vergelijkbaar met die van KTM. Dus de Noale maker kan ook zes keer een string gebruiken. Als dat gebeurt, is Lorenzo Savadri de juiste persoon om te vertrekken. De Italiaan is Aprilia’s consistente testen voor decennia, een positie die hij zal houden tot het einde van 2026. Savadari is ook de beste keuze om te verwijderen gewonde of zieke Aprilia bestuurders in aanvulling op tests en wild card deelnames.
Yamaha
In 2025 werd hij vervangen door . De Spanjaard kan afhankelijk zijn van enkele wildcards, waarvan Yamaha er zes heeft, en dit jaar kan hij de benodigde uren testen met de YZR-M1. Maar Fernández is niet de enige ontwikkelaar van het merk van Iwata. is al een aantal jaren een belangrijk lid van het examenpersoneel, maar hij worstelt nog steeds met de gevolgen van een operatie die hij begin 2024 onderging. De Britt was niet in staat om de Shakedown Test van 2024 te doen, waar hem vereerde, en hij miste ook de Shakedown Test van 2025. Vorig jaar deed de Italiaan zelfs wat testen op Yamaha.
Honda
Tot slot de evaluatiegroep van Honda, die in de aanloop naar 2025 sterk is versterkt. maakt daar deel van uit, net als in de afgelopen jaren, ook al hoeft de Duitser dit jaar geen rekening te houden met de snaarbijdrage. , een nieuwe test, krijgt de eer als Honda besluit om een racer te bouwen in de competitie weekends. De Japanners zullen dit jaar de blijven testen op het netwerk, maar ze zullen ook veel testen doen. Dit geldt ook voor Aprilia-gebaseerde Aleix Espargaro, die onlangs met pensioen ging van actieve races en begon Chinese dienst als een krijger.
In dit artikel
Bjorn Smit
MotoGP
Wees de eerste om e-mail updates over deze onderwerpen in real-time te ontvangen en meld je aan voor nieuwsbrieven.